If:s undersökning visar att antalet bilförare som pratar i mobiltelefonen samtidigt som de kör bil ökat de senaste åren, trots förbudet. 2017 uppgav 24 procent av de tillfrågande bilisterna att de pratade i telefonen, 2019 var siffran 30 procent.
Henric Delaryd, polisinspektör i Västervik, berättar om riskerna med rattsurfning:
– Använder man mobilen så försvinner uppmärksamheten från vägen. Ett par sekunder räcker för att tappa fokus. Vi tror att vissa olyckor har berott på rattsurf och i vår mobila fartkamera kan vi se att flertalet sitter med mobilen. Så det är en bidragande faktor till att de missat hastigheten.
If:s undersökning visar också att långt i från alla trafikanter har koll på exakt vad den nya lagen innebär. Var sjätte tillfrågad kände inte till att förbudet även innefattar att sms:a bakom ratten, men enligt polisen verkar de flesta de stött på medvetna om lagen.
– Av de som vi har tagit så tror jag att de flesta förstår att de har begått ett brott. Men vissa förnekar och då har kollegor fått vittna, säger Henric Delaryd.
Sedan i höstas kan polisen förlägga ordningsbot direkt på platsen om någon "rattsurfar", förutsatt att personen erkänner brottet. Beloppet är 1 500 kronor. Under 2018 fattades 1 075 beslut i Sverige om att väcka åtal eller strafföreläggande mot personer som brutit mot förbudet.
Har det blivit bättre sedan lagen trädde i kraft?– Marginellt skulle jag säga. Vi har väl inte varit jätteaktiva att rapportera heller innan vi kunde utfärda ordningsföreläggande på plats.