Anders Jonsson, vd för det nybildade bolaget Smålandshamnar, ser positivt på kommande år. Bolaget redovisar en vinst för 2016. Kommande år ser också ut att bli ett bra år för hamnarna i både Västervik och Oskarshamn.
- De största som hände i år var att Gotlandsbåten valde att inte trafikera Västervik-Visby 2017. Men det vände till något riktigt bra när Destination Gotland valde att trafikera den sträckan under 2017. Jag känner dem väldigt väl och vi har tät kontakt.
Anders Jonsson berättar också att Västerviks hamn har fått mer produkter till sig än vad man hade väntat sig.
- Det rör sig om skogsprodukter, sågtimmer och pappersmassa.
Han ser ljust på framtiden och säger att Oskarshamns hamn har gjort svarta siffror i bokslutet tre år i rad.
- I den tuffa konkurrens som råder i branschen är det väldigt bra. Framtiden ser stabil ut med färjetrafik i båda hamnarna.
Effekterna av sammanslagningen med de båda hamnarna kommer att slå fullt ut 2017.
- Vi sparar in på personal, nu behöver vi bara en vd. Vi ser ökande nyttjandegrader av personal och maskiner. Det innebär att vi kan fakturera mer per timme. Det gör att vi blir mer konkurrenskraftiga och kan sätta rätt pris ut mot kund.
Han berättar även att man har två egna bogserbåtar som nu kan trafikera båda hamnarna. Dels för att jobba med isbrytning men framförallt ha en beredskap för att assistera större fartyg in till hamn.
- Det gör att hamnarna blir mer attraktiva.
Inför 2018 kommer Västerviks hamn att ta emot två kryssningsfartyg som lägger till.
- Vi jobbar nära Västerviks kommun för att öka turismen i Västervik. Ett kryssningsfartyg lägger till i hamnen vid Lucerna tidigt på morgonen och därifrån utgår olika bussturer, dels in till Västerviks centrum, men även lite längre resmål. Allt är förberett innan kryssningsfartyget lägger till. Fartyget avgår senare samma kväll för att resa till en annan hamn, säger Anders Jonsson.