Försäljningen av ekologiska varor har ökat succesivt de senaste åren och så kommer det att fortsätta, tror Katharina Arvidsson.
- Det har ökat över en ganska lång tid, jag skulle säga att proppen gick ur redan för flera år sedan.
Enligt Dagens Nyheter ökade försäljningen av ekologiska livsmedel med 18 procent under förra året. För många konsumenter har ekologisk mat blivit en naturlig del av kosthållningen.
- Människor är mer medvetna om vad man stoppar i sig, man vill ha mer ren mat och färre tillsatser, säger Katharina Arvidsson.
Närproducerat
Hon tror att även närproducerad mat kommer att få större betydelse i framtiden.
- Man vill gärna äta mat som är producerad nära. För mindre transporter och bättre djuromsorg som vi har i Sverige. Handlar vi närproducerad mat skapas också fler arbetstillfällen i Sverige och i vår region. Det har stor betydelse och jag tror fler och fler inser att det är betydelsefullt för hela landets ekonomi. Det är ett fattigdomsbevis att vi inte är självförsörjande ens av baslivsmedel.
Hur stor andel av varorna som är ekologiska varierar beroende på sortiment.
- Vi försöker att märka ut ekologiska produkter, sedan är det alltid kunden själv som bestämmer. I alla sortiment finns det inte ekologiska alternativ, även om de flesta har det nu för tiden.
Det är inom frukt och grönt samt mejeri som Ica Maxi har störst försäljning av ekologiska produkter.
- Det ökar också bland kolonialvaror som till exempel kaffe och kryddor. Det gör att de traditionella producenterna också får fundera på att jobba med mer rena produkter, säger Katharina Arvidsson.
Samtidigt blir ekologiska och alkoholfria drycker allt mer populära på Systembolaget.
- Generellt sett är det ett ökat intresse för både ekologiskt och alkoholfritt. Alkoholfritt är det segmentet som har ökat mest hos oss, när vi jämför med alla kategorier av drycker, säger Elina Yli-Torvi, pressansvarig på Systembolaget, till TT.