Mer trafik och köer på andra gator efter enkelriktningen av Hamngatan

Trafikläget på Hamngatan har förbättrats sedan kommunen enkelriktade gatan i början av januari. Däremot har det blivit mycket mer trafik och köer på andra gator i Västervik, det menar flera Västerviksbor som kontaktat vår tidning.

Många upplever att trafiken i Allén har ökat sedan Hamngatan blev stängd för trafik ut från centrum. Foto: Ellinor Harrysson

Många upplever att trafiken i Allén har ökat sedan Hamngatan blev stängd för trafik ut från centrum. Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2017-01-27 13:07

I början av januari verkställdes kommunstyrelsens beslut att enkelrikta Hamngatan på prov till och med den sista maj.

Christer Ramström som bland annat ansvarar för trafikfrågor på samhällsbyggnadsenheten är nöjd med resultatet så här långt.

- Nu har det gått väldigt kort tid, men vi ser att trafiken på Hamngatan har minskat. Sedan tar det lite tid för folk att ändra körbeteende, men i och med att det är enkelriktat så har trafiken minskat och folk får söka sig till nya vägar om man ska åka ut från centrum. I stort sett så går den antingen ut mot Slottsholmsleden eller upp mot Storgatan.

Har enkelriktningen av Hamngatan påverkat trafiken i övriga stan?

- Nej, inte som jag har fått höra eller fått några synpunkter på. Det har varit relativt lugnt med synpunkter efter att försöket inleddes, däremot så var det lite högljutt innan det kom igång.

En del menar att det är stopp i Allén under vissa tider på dygnet. Har det blivit mer trafik där?

- Nej, inte mer än vad det brukar vara. Men vi har å andra sidan inte någon trafikmätning, så det är svårt att säga. Men vi har gjort en trafikmodell innan, och den visar att trafiken kommer att ledas upp på Storgatan och sedan fortsätta upp i Allén. En del länkas av på Östra kyrkogatan.

Södra infart

Christer Ramström menar att försöket ska ses i perspektiv av att kommunen jobbar med en södra infart.

- Tanken med södra infarten är att vi avlastar Allén och infarten med 5-6 000 fordon per dygn. Det är lite de svaren vi söker med de här försöken. Innan man vidtar några permanenta åtgärder vi vill se om modellen stämmer med det som vi kan mätas oss fram till.

Hade Rådhusgatan kunnat vara ett bättre alternativ för cykelbana?

- Vi har fått sådana förslag och de har varit uppe i kommunstyrelsen, men de direktiven vi har fått är att vi ska göra ett försök på Hamngatan istället.

- Personligen tror jag att det är svårare att få folk att cykla upp på Rådhusgatan. Den är enkelriktad, sedan har du kullerstenar och annat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om