Miljöbra att återvinna

Miljötänkandet har slagit igenom inom alla sektorer, från den kommunal trafiken, insamling av hushållsavfall och återvinning av elektronikkomponenter.

Jan Solstad har väl planerat för framtiden, med stora lagerutrymmen och ett bra flöde av reservdelar.

Jan Solstad har väl planerat för framtiden, med stora lagerutrymmen och ett bra flöde av reservdelar.

Foto:

Västervik2008-12-18 07:09

Den som ligger absolut sist i kedjan när det gäller landets fordonspark är alla bilskrotar, eller demonteringsanläggning som det numera kallas. Vi har har hälsat på hos begagnade bildelar i Västervik. Jan Solstad har verkat i branschen sedan början på 1970-talet och har perspektiv hur det var förr.
- Då var det mesta när det gällde bilskrotarna rätt ostrukturerat, man tog emot bilen och ställde ut den under bar himmel. Om det var någon kund som behövde en detalj så gick man ut och skruvade.
I dag är läget ett helt annat. I Sverige finns ett lagstadgade producentansvar inom sex områden - förpackningar, däck, returpapper, elektronik, batterier och bilar. Biltillverkarna har alltså ett ansvar för ett retursystem, så att allt från en bil kan återvinnas.
- Det är mycket bra och det allra bästa är att det gynnar vår miljö. Det ger även en ekonomisk fördel, eftersom en begagnad bildel kan vara lika användbar som en ny. Att återvinna allt som över huvud taget går att sälja vidare har blivit vår nisch och det gör att även en begagnad detalj har ett ekonomiskt värde, menar Jan Solstad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om