Konkursförvaltaren Bill Kronqvist säger att hans inriktning inte kommer att vara att hitta någon som vill ta över butiken.
– Det är inte möjligt. Innehavarna själva har sökt någon som vill ta över. Det var nära, men affären gick inte i lås. I det läget startade de utförsäljning, så nu finns inget att ta över.
Hans arbete kommer att bestå i att tömma butiken helt, och sedan lämna över lokalen till fastighetsägaren. Ett arbete som väntas ta tre, fyra veckor.
– Det är synd. Det var en fin butik, men det är tufft nu, säger Bill Kronqvist.
Ogräs startade 2006
– Man kan beskriva vår butik som en livsstilsbutik för hela familjen, sade Christin Rampeltin, som startade butiken tillsammans med maken Gustaf, i en intervju med VT i september 2006.
Butiken fick en flygande start.
Inte bara bland kunderna. Man fick ta emot flera utmärkelser. 2008 utsågs Christin Rampeltin till Årets rookie vid Tjustgalan. 2009 fick butiken ett silver i klassen "Årets butik, ungt mode" i Habit Fashion Awards. 2010 ytterligare en andraplats vid Modegalan i Stockholm. 2011 var det tredje gången gillt: Då vann butiken sin kategori vid Modegalan och utsågs till Årets butik.
På senare år har omsättning och lönsamhet dalat. Som många andra butiker drabbades man hårt under pandemin. Omsättningen har inte gått tillbaka till de nivåer som rådde innan pandemin.
I den senaste årsredovisningen från 2022 gör man visserligen en vinst på 168 171 kronor, men skriver: "Aktiekapitalet är till mer än hälften förbrukat. Kontrollbalansräkning har upprättats". Det är ett tecken på att ekonomin i bolaget pressat.
Ägarparet har under flera år delat sin tid mellan Sverige och Spanien. I februari i år berättade vi att de startat en mäklarfirma på Mallorca. I maj berättade de att Ogräs var till salu.
De har under en längre tid funderat på hur de ska göra med Ogräs, om de ska ha kvar butiken eller inte.
– Det har vuxit fram, men nu har vi bestämt oss. Vi ser gärna att butiken finns kvar, men vi har inte möjlighet att driva den vidare. Vi mäktar inte med det, sade Gustaf Rampeltin till VT då.
Han hoppades hitta en köpare, och hade ett tydligt råd till den som vill ta över butiken:
– Det behöver vara någon som är på plats och brinner för det.
Jakten på en sådan person, och som hade resurserna att ta över butiken, gav alltså inte resultat.
Vi når Christin Rampeltin Molin som berättar att de in i det sista hoppades att butiken skulle leva vidare.
”Vi planerade, förberedde och gjorde allt klart för ett ägarbyte. Vi sålde ut lager och betalade tillbaka banklån. Allt var klart men helt plötsligt drog sig den nya ägaren ur och satte oss verkligen på pottkanten", berättar hon.
Enligt henne fanns det då inte längre någon likviditet kvar i bolaget för att driva verksamheten vidare när överlåtelsen gick i stöpet.
Nu hoppas hon att det ska lösa sig med en ny hyresgäst till deras gamla butiklokal:
”Den är fantastisk och handeln behövs för ett attraktivt centrum”