Mopeder är Kalles stora intresse

I helgen är det tioårsjubileum för det omtyckta Mopedrallyt. Bakom initiativet står en riktigt motorintresserad eldsjäl. Möt Kalle Mjöbrant i hans rätta element, garaget.

Kalle renoverar gamla mopedmotorer.

Kalle renoverar gamla mopedmotorer.

Foto: Åsa Thaberman

Västervik2018-08-08 08:00

I en liten garagelänga i södra Västervik har Kalle Mjöbrant halva sitt liv. Här luktar det 5-56 och tvåtaktsolja. Lite trassel i högar och en pinuppa i hörnet. Här har han två mycket välskötta Crescentmopeder båda från 1974, tvåväxlade med kickstart. Det riktigt blänker om dem, en klarblå och en beigegul.

– Den ena är faktiskt lackad med Volvo Amazonfärg, berättar Kalle Mjöbrant stolt medan han försiktigt leder ut de två skönheterna i solljuset.

Mopedintresset började tidigt och har följt med genom åren. Som 14-åring arbetade han i mopedverkstad.

– När jag var grabb hade jag en bild på en ZundappKS50 över sängen, det var ju det som gällde.

Den första egna moppen köpte han 1961 på "Palms Cykel och Sport" i Johannesdal. Det var en Monarch med ILO-motor, pedalstart och trampor.

– Då var man stolt. Jag fick spara som fan, den kostade 960 kronor, det var inte bara att gå och hämta den, berättar Kalle.

Senare fick han nytta av moppen i ett av sina första jobb, som springpojke på Västerviks-Tidningen, då fick man hela fem kronor extra i veckan om man utförde buden med moped.

Senare i livet kom Kalle att driva egen byggfirma, han har faktiskt själv byggt garaget där han nu håller till och mekar. Sedan några år är han pensionär och har då mer tid för sina intressen; Västervik Speedway och mopeder. Mopedrallyt är ett arrangemang som han startade för att hjälpa klubben lite, allt överskott går till klubbkassan, det har han alltid varit tydlig med. Att rallyt senare har blivit mer populärt för varje år beror på ett ökat intresse för mopeder i samhället, tror Kalle Mjöbrant. Första gången, 2008 kom 18 personer, senast i maj kom 76 entusiaster.

– Det är många ungdomar som kommer med gamlamopeder från 60-taletoch så frågar de om allt möjligt.

Det är mycket jobb med att arrangera mopedrallyt. Skyltar ska fixas, det ska ordnas sponsorer, lotterier, följebil och kaffe och bulle. Följebilen behövs om någon moped stannar.

–Rätt som det är kan de ju bara tvärdö. Då löser vi det, kompisarna hjälper till. Men ibland tror jag att de glömmer att ha olja i tanken, och en del glömmer väl att tanka, funderar Kalle Mjöbrant.

Kalle vill rikta ett stort tack till alla som sponsrat eller hjälpt till med mopedrallyt de senaste tio åren. Själv vet han inte om han kommer fortsätta driva rallyt. Men fortsätta åka moped tänker han göra.

– Jag åker i stort sett varje dag, man tar sig fram i centrum, var man vill. Man tar sig en sväng, va!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!