De som kommer för att kolla på Visfestivalen är främst turister från norra Småland och Östergötland. Calle Åstrand, vd för Visfestivalen, har haft som mål att locka fler Västervikare till Slottsruinen.
– Det är en trogen festivalpublik som kommer varje år. När vi tog över 2013 låg publikmängden på 1200 per kväll, och mestadels var det turister. Vi ville locka Västervikarna och har lyckats. Till stor del genom att ha tätare samarbeten med företag i Västervik och turistbyrån.
Slottsruinen har plats för 1650 personer och biljettförsäljningen har börjat bra. Årets försäljning ligger på samma nivåer som förra året, menar Calle Åstrand.
– Det kan inte bli större. Ruinen har väggar. Men vi kan utveckla musikveckan på andra sätt. Vi kommer bland annat ha barnens dag på onsdagen.
En ny satsning är "Every song has a story", ett musikmöte mellan Björn Ulvaeus och Sabina Ddumba. En chans att locka dit fler musiker. De som får en inbjudan att lyssna till samtalet på plats är främst musiker från regionen. Övriga kommer att få ta del av mötet via storbildsskärmar.
– Vi vill försöka återskapa musikmötena från 60- och 70 talet. Då kom musikerna för att spela en dag, men stannade hela veckan för att umgås med varandra och ta del av varandras erfarenheter och kunskaper. Musiker ska vilja vara i Västervik och det nationella intresset är stort för mötet med Björn.
Det är en av anledningarna till att endast musiker är inbjudna att lyssna på plats. Den andra är att publiken ska kunna ställa relevanta frågor.