Allt engagemang i Smalspåret är till för att bevara dess unikhet, funktion och för att kunna fortsätta erbjuda tjänster med en genuin känsla. Ekonomin är viktig för att få allt att gå runt, och i de olika Smalspårsföreningarna längs Smalspåret löser man det på olika sätt.
Fokus på tågtrafiken
I Tjustbygdens Järnvägsförening är det den vardagliga tågtrafiken och de extrainsatta evenemangstågen som är viktiga, och i år har det gått bra säger Peter Heller:
– Verksamheten har varit bra i år. Nu har vi ingen statistik klar på det än, men måttstocken har varit om det har gått åt en eller två vagnar till passagerna. I sommar har vi kört med två vagnar nästan varje dag. Dessutom så har vår evenemangstrafik varit viktig. Vi har sett att det har varit uppskattat, vilket är roligt att det finns ett intresse. Till exempel så var det extrainsatta speedwaytåget populärt.
Dressin en turistattraktion
Intresset för att trampa dressin har ökat mycket de senaste åren. På sträckan Hultsfred-Målilla är det många turister på rälsen, och där har dressinen har blivit en viktig turistattraktion som förbättrat ekonomin. Det är Föreningen Smalspåret Växjö-Västervik som erbjuder detta.
På 80-talet lades persontågstrafiken ned och upprivning av banan låg nära till hands. Men tack vare lokala och ideella krafter har delar av banan kunnat bevaras. Idag finns möjlighet att trampa dressin i Hultsfred, Virserum och Åseda.
– I Tjusbygdens Järnvägsförening har vi ingen dressinuthyrning, säger Peter Heller. Vi har så mycket daglig trafik och det går inte att göra det på ett säkert sätt så inga olyckor uppstår, det blir för osäkert. Vi har fokuserat på att visa upp banan som den en gång varit.