Trafikverket och Västerviks kommun är inte överens om vilken av de fyra alternativ till dragning av E22 som ska byggas. Trafikverket föreslår att E22 dras österut, vilket skulle ödelägga en hel del mark som idag används för lantbruket. Det innebär också att vägen går rakt igenom en gård i Gladhammar.
Conny Tyrberg (C), förste vice ordförande i kommunstyrelsen är inte positiv till Trafikverkets inställning.
- Vi befinner oss i ett riksintresse med Lunds by på ena sidan E22 och ett kulturhistorisk mark på andra sidan E22 i Gladhammar. Jag vill inte att riksintressena förstörs av att E22 byggs ut på det sättet som Trafikverket vill.
Han tycker att man måste fördjupa sig i det kulturmiljölandskapet som finns runt omkring Gladhammar och tittar noga på hur landskapsbilden ser ut innan man fattar beslut om hur man ska bygga den nya dragningen av E22.
- Trafikverket föreslår det allternativ som gör mest skada i miljön och det alternativet vill inte Västerviks kommun ha.
Kan bli försenat
Den nya dragningen av E22 är det enda projekt som Trafikverket lämnar bidrag till i Västerviks kommun i, sin satsning på infrastrukturen. Den satsningen är det just nu delade meningar om.
- Om Trafikverket fortsätter att hårdnackat hålla sig till sin uppfattning kan projektet bli försenat till år 2025.
Conny Tyrberg anser att den nya dagningen av E22 ska i stort sett vara som den är idag, men att E22 svänger av vid Dadhorva och kommer ut innan Verkebäck.
- Det är den föreslagna sträckningen som förstör landskapet minst.
Han tycker att den viktigaste delen att bygga om är 50-sträckan vid infarten till Verkebäck och Gunnebo.
- Det är den korsningen som är det stora problemet, men det skjuter Trafikverket framför sig, säger Conny Tyrberg.