Tomas Kronståhl har skrivit ett brev till infrastrukturminister Tomas Enerotth (S) med en kopia till Lennart Andersson, Regionchef Trafikverket Region Syd.
- Jag och Tomas Eneroth har haft en bra dialog om vikten av en Södra infart till Västervik och att Trafikverket ska vara med och medfinansiera en avfart från E22 samt en cykelbana till Verkebäck. En investering som Trafikverket själva skulle kunna besluta om, då den landar på mellan 80 till 95 miljoner kronor.
Enligt Kronståhl inser infrastrukturministern hur viktig en Södra infart är för Västerviks utveckling.
- Jag vill sammanfatta vårt möte genom att skriva brevet samt skicka en kopia till Lennart Andersson eftersom det är oerhört viktigt att Trafikverket är med på resan.
Staplar argument för
I brevet radar Kronståhl upp argument för att en Södra infart byggs.
Det handlar om att Västervik idag är en egen arbetsmarknadsregion vilket begränsar Västerviks utvecklingsmöjligheter.
- Ett mera robust trafiksystem med kortare restider leder till att förutsättningarna för arbetspendling ökar till och från Västervik.
SVECO har gjort en kalkyl på vad en Södra infart skulle kosta. Den visar att drift och underhåll skulle minska med 700 miljoner kronor, från år 2020.
Kronståhl pekar också på den trafikökning som skett de senaste åren i Allén, främst under sommarhalvåret samt den ökade lastbilstrafiken som går genom centrala delar av Västervik.
- Från vissa företag går det 15-20 lastbilar per dag.
I april planeras en infrastrukturdag.
-Då ska det förhoppningsvis finnas en politisk enighet om att vi vill utveckla Västervik, säger Tomas Kronståhl.