Anders Jonsson blev lite överraskad över att beskedet från Destination Gotland kom så tidigt som i slutet av oktober.
- Jag hade nog väntat mig att man skulle lämna besked tidigast om en månad. Men det säger en del om hur Destination Gotland ser på färjetrafik mellan Västervik och Visby.
Nu har Smålandshamnar en god stund på sig att anpassa hamnen i Västervik för den kommande säsongen.
- Det finns förbättringar att göra gällande passagerartrafiken. Det handlar om en bättre terminalbyggnad och landgång. Det kan vi börja diskutera med Destination Gotland efter säsongen 2018 skulle jag tro.
Vem är det som ska betala den investeringen?
- Det är någonting som Smålandshamnar och Destination Gotland får skriva avtal om. Det ska inte beröra skattebetalarna.
Anders Jonsson säger att det är jätteroligt att Destination Gotland väljer att fortsätta trafikera Västervik.
- Det kommer att bli intressant vilken färja de kommer att välja sommaren 2018. Vad jag förstår har de tillgång till en större färja än vad som användes i somras.
Han hoppas att det blir den större färjan som ska sättas in i trafik.
- Det kommer vi att klara. Vi fick väldigt mycket beröm för vår insats under förra året. Det enda vi fick höra vara att det inte fanns plats för alla som ville åka med vid vissa avgångar.
I gårdagens tidning lanserade Harald Hjalmarsson (M) en idé om att två färjor skulle kunna trafikera mellan Västervik och Visby varje dag.
- Det är inga problem. Vill även rederiet göra det så klarar vi av det, säger Anders Jonsson.