Nuläget: Kommunen står fast vid sitt beslut

Följetongen från 2014 är alltså inte över än. Markägarna har överklagat kommunens beslut att ta hjälp av lantmäteriet för att köpa marken. Vad händer härnäst?

Hur framtiden ser ut för flygfältet i Mommehål är fortfarande osäkert. Drönarnav, ambulansflyg-plats, reguljärtrafik, bara något av detta eller allt?

Hur framtiden ser ut för flygfältet i Mommehål är fortfarande osäkert. Drönarnav, ambulansflyg-plats, reguljärtrafik, bara något av detta eller allt?

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2022-04-01 08:00

De tolv markägarna upplåter gärna sin mark, förutsatt att flygplatsen uppgraderas till en bana godkänd för reguljärtrafik, eftersom en sådan krävs för planerade ambulansflygningar.

De skriver att det är utanför den kommunala kompetensen att "spendera skattebetalarnas medel" till ett projekt som saknar samhällsnytta och endast kommer gynna fritidsflygande privatpersoner. 

Kommunstyrelsen har yttrat sig den 28 mars, och menar att överklagan borde avslås. De hänvisar till Västerviks översiktsplan, där det står att flygplatsen ska stärkas "som en del i ett attraktivt och effektivt transportsystem".

Kommunen menar också att beslutet från den 1 mars inte är ett investeringsbeslut, utan ett godkännande av de åtgärder som krävs för att verkställa fullmäktiges beslut från 2014 och 2016. 

undefined
På kartan syns det område vid flygplatsen som kommunen vill ha rådighet över. Innanför det röda strecket behöver hinderfriheten kunna säkerställas. De gula strecken är tomt- och fastighetsgränser. I nedre vänstra hörnet syns sjön Hjorten.

Markägarna menar att besluten redan är verkställda, och hänvisar till samma beslut.

– Förutsättningarna för en flygplats borde utretts från första början, säger Rickard Olsson, och får medhåll av de andra markägarna.

– Tjänstemännen säger att de har ett uppdrag från politikerna i fullmäktige. Men beslutet är att banan skulle förlängas, och det är redan gjort. Ambulansflyg kan nyttja banan, och flygplatsen ska inte uppgraderas till en "godkänd flygplats". Beslutet de stödjer sig mot är redan avklarat, fortsätter Olson. 

I beslutet från 2014 står det nämligen ordagrant: "En förlängning med banljus innebär inte att flygplatsen uppgraderas så att den kan fungera för reguljär linjetrafik".

Den förlängda banan

2014 beslutades att landningsbanan ska förlängas 400 meter. Det blev 399 meter. Förväntad kostnad var 6 miljoner kronor. Skattebetalarnas nota blev 10,5 miljoner.

Ambulansflyg kan använda banan akut, men det saknas flera pusselbitar innan planerade ambulansflygtransporter blir verklighet. 

Dessutom är landningsbanan i kortaste laget. 

NÄSTA DEL: Ambulansflygen: "I Västervik finns några grundläggande krav som inte är uppfyllda än...", berättar Svenskt Ambulansflyg chefspilot.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!