Officiell statistik om svensk färjetrafiks klimatpåverkan har länge missat att räkna med gotlandslinjerna. När SMHI gjorde nya beräkningar visade sig inrikes sjöfart släppa ut mer än inrikesflyget, rapporterar SVT Nyheter. Destination Gotland står för en fjärdedel av utsläppen och under 2018 ökade de dessutom sina koldioxidutsläpp.
De fartyg som släppte ut mest 2018 var Visby, Gotland och Gotlandia II som alla trafikerade Nynäshamn-Visby. I mars togs helt nya fartyget M/S Visborg i drift på samma linje. Färjan drivs med flytande naturgas (LNG) och är en del av Destination Gotlands satsning på minskade utsläpp. M/S Visborg släpper ut 20 procent mindre koldioxid än motsvarande oljedrivet fartyg.
Enligt Destination Gotlands VD Christer Bruzelius har bolaget en långsiktig vision om en klimatneutral färjetrafik, men inget uttalat mål för när alla fartyg drivs med naturgas.
– Just nu är vi upptagna med att sätta vårt nya LNG-fartyg i trafik, så det är lite för tidigt att diskutera ytterligare satsningar.
När nynäshamnslinjen förstärks flyttar Gotlandia II till Västervik-Visby under sommaren och ersätter Gotlandia.
– Våra två små fartyg har likvärdig prestanda, så utsläppsnivån påverkas inte, säger Christer Bruzelius.
Under 2017 ökade Destination Gotlands passagerarantal med 7,8 procent och koldioxidutsläppet ökade mellan 2017 och 2018 från 149 210 ton till 156 382 ton.