Ny lag gav tuffare jobb i Västervik

Dyrare och mer tidskrävande byråkrati. Det blev resultatet av den nya lagen för bilstöd.

De senaste åren har antalet fattade beslut på bilstödsenheten i Västervik minskat. En förklaring har varit ny lagstiftning som gjort handsläggningen krångligare. Den bilden bekräftas nu när Försäkringskassan och Trafikverket utvärderat den nya lagen.

De senaste åren har antalet fattade beslut på bilstödsenheten i Västervik minskat. En förklaring har varit ny lagstiftning som gjort handsläggningen krångligare. Den bilden bekräftas nu när Försäkringskassan och Trafikverket utvärderat den nya lagen.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2019-03-01 09:53

I Västervik finns den enhet inom Försäkringskassan som är specialiserad på bilstödet – det vill säga ekonomiskt stöd för inköp av bilar som är anpassade för funktionshindrade.

1 januari 2017 infördes en ny lag. En förhoppning var att fler skulle kunna få ta del av stödet.

Förra våren skrev VT flera artiklar om effekterna av den nya lagen – den hade fått flera oönskade effekter.

* Framförallt såg man att antalet beslut sjönk kraftigt efter att den nya lagen infördes. Försäkringskassan själv beskrev det som att handläggningen blivit mer komplex.

* Brukarna klagade. Handläggningstiderna hade blivit längre. När besluten väl kom så ålades brukarna ofta att köpa större och dyrare bilar.

* Företag som jobbade med bilanpassning klagade. När besluten blev färre, blev också uppdragen till dem färre.

* Vi berättade också att under den här perioden hade enheten i Västervik haft problem med hög personalomsättning och interna konflikter.

Nu har de två främst berörda myndigheterna, Försäkringskassan och Trafikverket, gjort en gemensam utvärdering av den nya lagen. Där bekräftas bilden.

De båda myndigheterna har olika roller. Försäkringskassan fattar besluten, medan Trafikverket fungerar som rådgivare. I deras utvärderingar märker man att de har olika perspektiv.

Trafikverket klagar på att Försäkringskassan förväntar sig att Trafikverket ska kunna göra väldigt komplexa jämförelser av olika lösningar för att anpassa en bil. Ett sätt att lösa en del av problemen skulle vara att skjuta till mer resurser till Trafikverket, men myndigheten själv tycker att det vore bättre att förenkla tillståndsgivningen.

Försäkringskassan skriver att antalet moment innan man kan fatta ett beslut har blivit fler. Det har lett till två saker: Längre väntetider för brukarna och att kostnaderna för varje beslut blivit högre. Man skriver också att man haft problem med hög personalomsättning på bilstödsenheten under den här perioden. "Upplärning av ny personal ökar också styckkostnaden", skriver Försäkringskassan.

Även anpassningsföretagens organisation har kommit in med ett yttrande. Företagen har enligt Försäkringskassan blivit sämre på att hålla med demobilar. Organisationen menar att Försäkringskassans fokus på att hitta billigaste möjliga lösning är en bov i dramat. "Det är mycket kostsamt att hålla med demobilar", skriver organisationen i sitt svar. De menar att det är lättare för ett företag utan demobilar att hålla nere kostnaderna, och därmed priserna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!