Ny tung vd-roll för Västervikssonen: "Spännande"

"Det var ju ett tag sen man var ny på jobbet", skrattar Michael Gegerfeldt som tillsammans med Pär Svärdson blir ny vd för onlinematbutiken Delitea.

Michael Gegerfeldt (t.v) tar steget från skönhetsbranschen till matbranschen, och blir ny vd för bolaget Delitea, tillsammans med Pär Svärdson (t.h).

Michael Gegerfeldt (t.v) tar steget från skönhetsbranschen till matbranschen, och blir ny vd för bolaget Delitea, tillsammans med Pär Svärdson (t.h).

Foto: Privat/Ebba Öhrn

Västervik2021-03-04 16:45

Gegerfeldt startade e-handelsbutiken Eleven.se i Ankarsrum 2004. Snart växte de ur sina lokaler och flyttade lagret till Västervik, och sedan till Växjö. Han är fortfarande delägare, men har sedan ett år tillbaka lämnat det operativa arbetet och klev ur styrelsen i januari i år. Nu delar han kontoret på Sveavägen i Stockholm med Pär Svärdson, som grundat nätbutikerna Adlibris och Apotea. 

Lite nervös medger han att han är.

– Hade det varit en vanlig arbetsplats ett vanligt år hade jag inte varit nervös, eftersom jag jobbat så länge och vet vad jag kan. Men att jobba med Svärdson är en hög nivå att leva upp till, berättar Gegerfeldt. 

Men han tror också att det ovanliga året kan föra med sig något gott. 

– Den hemska situation vi är i, med pandemin, skapar också förändring som kommer bestå efteråt. En stor del av att jag flyttade från Västervik berodde på att man behöver ha tillgång till logistik och andra lösningar, men jag tycker att förändringen i hur man jobbar nu möjliggör att man kan jobba varifrån man vill. Det blir normaliserat med digitala möten, och det är ju inte fy skam att sitta i Västerviks skärgård och jobba, säger han. 

Delitea är en matbutik på nätet som specialiserar sig på delikatesser. Många av Apoteas ägare är också ägare i Delitea, men de är separata bolag och planen är att Delitea ska bli mer fristående i framtiden. Steget från skönhetsprodukter till mat var inte särskilt långt för Gegerfeldt.

– Jag har alltid gillat nischade produkter, som man kanske inte kan hitta precis där man bor. Det skulle vara olönsamt att ha sådana varor på lagret i en butik när varorna köps så sällan, men nätet skapar den möjligheten. Tittar man på matbranschen är det lite samma sak, det man köper ofta finns lättillgängligt, men nischade produkter är lite svårare att få tag i, så det känns som en väldigt spännande bransch, berättar han.

Konkurrensen då?

– Vi kommer inte konkurrera med vanliga livsmedelsbutiker där folk köper sin mjölk, utan vi ska hitta kunder som vill ha de här nischade produkterna. Det finns så mycket roliga och spännande produkter, tittar man bara på pasta och olivolja finns en uppsjö av specialiserade produkter man kan experimentera med, eller använda som snygga inredningsdetaljer. Mat kan uppfylla så många olika funktioner, inte bara att äta sig mätt, säger han.

Karta: Ankarsrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!