– Ja, det har varit full fart, de har lagt hela fundamentet till den nya banan, säger Björn Blomstrand som har arbetat länge med flygplatsen.
Flygplatsen byggs ut från 800 meter till 1 199 meters landningsbana, säkerheten ökar och man hoppas att trafiken kommer att öka.
– 800 meter är på tok för kort, när start och landningsbanan blir längre hoppas vi på mer kommersiell trafik.
Affärstrafik
Mommehåls flygplats kommer aldrig att bli en passagerarflygplats, det är affärstrafiken man tänker sig ska öka. En styrelse kanske behöver sammanträda i Västervik. Företag behöver transportera personal, någon behöver flygas till kommunen.
– Markoolio dök upp i ett eget plan här för ett par veckor sedan, och Björn Ulveaus har också använt flygplatsen i samband med arbetet vid Slottsholmen.
Andra servicefunktioner i samhället har också behov av en flygplats. Sjöräddningen kan släppa av räddade personer. Polisen kan landa sina helikoptrar för att tanka och räddningstjänsten kan tanka både vatten och bensin för sina helikoptrar här.
Sjuktransporter
– Sjukhuset har också behov av en flygplats i närheten, det har saknats förut. Någon gång i månaden används ambulanshelikoptrar för transport till olika sjukhus, det kan gälla akuta persontransporter, men också donerade organ som ska flygas till ett annat sjukhus.
En landningsbana på 1 199 meter är det minsta kravet för inrikesflyg, men då gäller det små plan med lite last.
– Det är en magisk gräns, flygplatsen går att använda mycket mer nu, säger Björn Blomstrand.
Bygget väntas vara färdigt sent i höst. Underlaget måste vara perfekt och hålla länge, det ska dras kablar och ordnas med dränering. Prislappen för den förlängda landningsbanan ligger på omkring 10 miljoner kronor.