Tävlingen startade i oktober och skolorna arbetar med sina projekt fram till 15 februari då de lämnar in tävlingsuppgifterna.
– Innan dess har vi en egen tävling på skolan där vi skickar vidare en representant i varje del, säger Magnus Eriksson, lärare i entreprenörskap på Alphaskolan.
Det är andra året som Alphaskolan deltar i tävlingen. Förra året gick ett av bidragen till final.
– Vi testkörde förra året och tyckte det var väldigt lyckat. Det här är ett bra sätt att få in framtiden i skolans värld, säger Magnus Eriksson.
Årets övergripande tema är "Staden för alla". Eleverna får bland annat bygga upp nya Kiruna i Minecraft, som är ett dataspel.
– Vi har utgått från lantmäteriets Kirunakarta, därifrån har eleverna fått bygga sitt eget Kiruna. De har gjort precis allt från grunden med mark, byggnader och energikällor.
Eleverna får också bygga en modell av sin framtidsstad, med hjälp av återvunnet material. Det ska vara en skalenlig modell.
Miljötänk
Harry Wegelius, Max Hoff och Dimitris Papadopoulos är tre av eleverna i årskurs åtta som deltar i tävlingen. De tänker framförallt på miljön när de bygger sin stad.
– Vi använder bara förnybar energi och varje hus försörjer sig själva med hjälp av växthus på taken.
Det finns inga vägar i staden, istället har de byggt linbanor mellan husen.
– Allas städer ser olika ut, men alla fokuserar på miljön och smarta lösningar, säger Max Hoff.
Hur är det att jobba på det här sättet?
– Det är kul. Man lär sig mycket om städer och hur de kan vara uppbyggda, säger Harry Wegelius.
Den 22 mars presenteras de skolor som nomineras till finalen den 26 april på Tekniska museet i Stockholm.
– Det vinnande laget i varje kategori får 5 000 kronor, säger Magnus Eriksson.
Vad tror du om elevernas chanser?
– Jag tror att de har goda chanser. I och med att det är andra året vi deltar så känns det som att vi har en bättre grund att stå på. Men konkurrensen är tuff.