- Kommunens kommunikation får en mer modern och lättarbetad utformning, det kommer att hjälpa oss i arbetet att fortsätta att arbeta med en trovärdig dialog med medborgare och omvärld - både digitalt och i tryckt form, säger Johan Jensen, kommunikationsstrateg på Västerviks kommun.
Västerviks kommun arbetade fram en helt ny grafisk profil under 2017 och i mars i år fattade kommunfullmäktige beslutet att förslaget ska användas i verksamheterna. Enheten för HR & kommunikation på kommunens ledningskontor har därefter arbetat hårt för att förbereda och starta implementeringen. Först ut är kommunens digitala plattformar som delvis fick ett nytt utseende igår, däribland kommunens hemsida.
- Vi börjar med det digitala och gör en successiv övergång, detta för att använda våra resurser på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt, säger Johan Jensen.
En återgång
Den nya logotypen är egentligen en återgång till ett gammalt kommunvapen som Statsheraldikern hos Riksarkivet har i sina handlingar.
- Kommunvapnet saknar den murkrona som symboliserar stadsprivilegier och återgången till ett vapen som bara är en sköld med Västerviks kogg syftar till att lyfta fram att Västerviks kommun är mer än staden Västervik.
Kommunens trycksaker, mallar för officiella kommunala dokument, skyltar och andra ytor där logotypen exponeras kommer att bytas ut under resterande delen av året och arbetet följer en implementeringsplan som styr processen.
- Det känns skönt att vi trycker på startknappen i det här projektet nu, målet är att kommunens alla verksamheter kommer att se lika moderna och professionella ut framöver som de redan är i sin yrkesutövning, säger Johan Jensen avslutande.