Förra torsdagen skrev vår tidning om att Västerviks kommun inte ställde några miljökrav på de fordon som ska användas vid arbetet med att förlänga landningsbanan vid Mommehåls flygplats, när man skickade ut sina upphandlingar.
Samhällsbyggnadschef Bruno Nilsson, sa då att det räckte med att visa att de företag som lämnade anbud kunde visa att de är miljöcertifierade och har säkerhetsföreskrifter som de följer.
– Det enda vi inte har ställt krav på är fossilfritt bränsle annars följer vi alla regelverk och lagstiftningen, sa Bruno Nilsson.
I tisdags skickade Västerviks kommun ut en ny upphandling för flygfältet. I den upphandlingen ställer man mycket högre krav, specifikt för de fordon som ska användas vid arbetet.
Man kräver att fordonet ska köras på HVO 100. Det är ett förnyelsebart drivmedel med låg klimatpåverkan.
Det ställs också krav på att fordonen som används ska ha utsläppsklass Euro 5 eller bättre.
Euro 5 kom till år 2012. Sedan det året måste alla nytillverkade bilar som säljs i Sverige klara de utsläppskrav som ställs. Idag finns även Euro 6 som har ännu tuffare miljökrav.
– Genom att välja ett fordon i bästa utsläppsklass kan man hjälpa till att minska utsläppen av luftföroreningar från vägtrafiken, skriver Transportstyrelsen.
Kommunen ställer också krav på att fordonen uppfyller avgaskrav samt att förarna som kör fordonen har erfarenhet, rätt utbildning, kompetens och förmåga att köra fordonen på rätt och säkert sätt.