Avtalet innebär bland annat att deltidsbrandmännen går miste om ob-ersättning för jobb som de utför på kvällar och helger. Den ersättningen ska istället bakas in i en timpenning. Det utgår heller inte något biltillägg som brandmännen får för att de måste ha tillgång till bil under sina beredskapsveckor.
Delhems intresseförening ser de nya villkoren som en kraftig försämring.
- Vid larm kan ambulanser befinna sig på andra uppdrag, då är deltidsbrandmännen räddningen.
De menar också att deltidsbrandmännen är till stor hjälp för hemtjänsten vid lyft och sjukdomsfall.
- Västerviks kommun är stor till ytan och består av mycket landsbygd, då är det viktigt med personal som har stor lokalkännedom.
E22, väg 35 och väg 135 är olycksdrabbade vägar, enligt föreningen, där viltolyckor och andra trafikolyckor ökar.
- Vi har äldreboende, skolor, daghem, tillverkningsindustri, lantbruk, skogsbruk och turism, därför ser vi vikten av en bred och fungerande räddningstjänst.
Landsbygdskommun?
Husbränderna i Loftahammar har de i färskt minne, dessutom en bilbrand i Överum där tre deltidsbrandkårer var i arbete.
- Hur hade det fungerat utan våra deltidsbrandkårers deltagande?
Västervik utsågs till Årets landsbygdskommun 2015. Nu har kommunen lite att leva upp till, menar föreningen.
- Hur tror ni att fler vill bosätta sig på landsbygden när en stor trygghet kan försvinna med deltidsbrandkåren?
Nu hoppas de att politiker och tjänstemän kan lösa situationen på ett bra sätt.
Många av deltidsbrandmännen vill att det ska tecknas lokal avtal i kommunerna, men enligt Peter Helge, verksamhetsansvarig för räddningstjänsten, är det inte möjligt.
- Vi är bakbundna av de centrala avtalen.
Det finns sex deltidsstationer i Västerviks kommun. I dagsläget saknas personal på samtliga.
- Jag har full förståelse för att deltidsbrandmännen inte är nöjda med det här avtalet, har Peter Helge tidigare sagt.