Från och med lördag morgon ska trafiken på Tjustbanan vara igång.
Den informationen gav KLT:s trafikdirektör Karl-Johan Bodell så sent som i fredags eftermiddag.
Men i lördags morse var verkligheten en annan. Resenärer som planerat att åka tåg mellan Västervik och Linköping, fick återigen nöja sig med ersättningsbussar. Så fortsatte det även under söndagen, och till viss del även på måndagen.
Jag blev lika överraskad som alla andra när trafiken inte kom igång i helgen, säger Karl-Johan Bodell.
"Tillfälligheter"
På KLT:s hemsida är informationen knapphändig. Orsaken till avbrottet uppges vara fordonsbrist, men det egentliga skälet var att tågen fortfarande var kvar hos Bombardier, som sköter underhållet av KLT:s fordon.
Jag har varit i kontakt med Bombardiers ledning och man har satt in åtgärder för att tågen ska komma igång så snabbt som möjligt. Det här är tillfälligheter som vi inte kan råda över.
Vad vill du säga till resenärerna som har drabbats?
Jag kan bara beklaga att det inte har skötts bättre. Bombardier har haft tillräckligt med tid för att åtgärda fordonen under de två veckorna som trafiken varit inställd, det finns inga undanflykter.
Politiker i Västerviks kommun ifrågasätter om KLT klarar av ansvaret för kollektivtrafiken. Vad är din åsikt om det?
Det får stå för dem i så fall.
Längre restid
Ersättningsbussar sattes in på samtliga avgångar, men resenärerna fick inte ha för bråttom.
Räkna med längre restid vid resa med ersättningsbuss, varnade KLT på sin hemsida.
Senare på måndagen kom ny information. Då var uppgiften att tågtrafiken skulle vara igång på eftermiddagen, med avgångstid från Linköping vid 16.10.
Trafiken på Tjustbanan och Stångådalsbanan ska ha kommit igång senast under tisdagen, det är informationen jag har fått, säger Karl-Johan Bodell.
"Svagt agerande"
Det enda tåget som numera tycks gå enligt tidtabellen från Västervik är det många år äldre Smalspåret. Tjustbygdens Järnvägsförening är kritisk till hur KLT hanterar trafiken.
Situationen som har varit under lång tid är inte bra för kollektivtrafiken. Den måste fungera på ett bättre sätt, säger Daniel Niklasson, ordförande i föreningen.
Man ska inte resa till månen, man ska åka på en räls med ett tåg. Det behöver inte vara så komplicerat. Väldigt svagt agerande av KLT.