Nytt industrispår längs Lucernakajen invigt

- Det är inte bara dryga halvkilometern järnvägsspår som vi är här för att inviga, utan egentligen är det något mycket större. Att utveckla en kommun handlar mycket om infrastruktur.
Det här är en väldigt viktig pusselbit.

Viktig nyligen invigd infrastrukturell pusselbit.

Viktig nyligen invigd infrastrukturell pusselbit.

Foto:

Västervik2007-01-20 05:17

Det sa kommunalrådet Harald Hjalmarsson (m) i samband med att det cirka 600 meter nya industrispåret längs kajen på Lucerna invigdes i går.
Det nya spåret, som går parallellt med det gamla, innebär flera fördelar. Nu kan den stora kranen stå mellan kajkanten och det nya spåret och lasta direkt från båten till vagnarna, medan andra vagnar samtidigt kan lastas på det gamla spåret. Ett annat plus är att loket eller loken nu hamnar i rätt ände direkt.
Harald Hjalmarsson sa att kommunen har satsat och ska satsa totalt uppemot 100 miljoner på hamnen, inklusive den planerade breddningen av farleden.
Göte Nilsson, styrelse ordförande i hamnbolaget VLI, berättade om den kraftiga ökningen av godstrafik på järnvägen mellan Västervik och Linköping. Här går numera 10 000 vagnar om året med närmare en kvarts miljon ton gods! Trafiken sker i båda riktningarna.
VLI:s ägare, Österströms Rederi, fanns förstås också på plats i går, och vice VD Per Lind framhöll järnvägens betydelse för hamnen.
- En liten hamn kan vara både effektiv och lönsam. Konkurrensen tär, men vi slåss bra härnere.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om