Oklar framtid för skärgårdstrafiken

Sommaren 2019 är sista sommaren som bröderna Rais driver skärgårdstrafiken i kommunen. Men vem eller vilka som tar över sedan är fortfarande en öppen fråga.

Foto: Anna Persdotter

Västervik2019-07-31 07:00

Upphandlingen pågår sedan i våras och omfattas av sekretess, i enlighet med Lagen om offentlig upphandling.

Upphandlingsenheten har ingen deadline att hålla sig till.

– Men runt årsskiftet 2019/2020 bör det ändå vara klart hur skärgårdstrafiken ska drivas nästa år, säger kommunstyrelsens förvaltningschef Ulf Kullin.

Han berättar att det sedan mitten av juni pågår så kallade dialogmöten med entreprenörer som är intresserade av att ta över trafiken.

Hur många och vilka som visat intresse kan han inte utala sig om då detta omfattas av sekretessen.

– Dialogmötena pågår till och med vecka 38. Därefter får de som deltagit i mötena, och fortsatt är intresserade, lämna in sitt anbud.

– Planen är att vi ska teckna avtal under vecka 50, det vill säga strax före jul.

Hur kommer det sig att ni valt just den här gången, det vill säga med inledande dialogmöten?

– Vi tror att både vi som beställare – kommunen – och de potentiella leverantörerna kan dra nytta av det. Vi kan lära oss saker av varandra. Dialogmötena gynnar båda parter och är ett sätt för oss att se till att vi får in bästa tänkbara anbud, menar Ulf Kullin.

Bröderna Rais slutar ju efter sommarsäsongen. Hur blir det då under hösten, när inget avtal finns?

– Det blir ingen skillnad mot tidigare år. Den reguljära sommartrafiken pågår som regel inte längre än till slutet av augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om