Är de sex miljoner kronor som kommunen satsar på en förlängd landningsbana för Mommehåls flygplats bortkastade? Kan flygplatsen ta emot större affärsflygplan än vad de gör idag? Kritiker säger att det behövs minst 40 meter bred landningsbana. För att ta reda på vilka regler som gäller kontaktade vår tidning Luftfartsverket.
- Regelverket för flyget är globalt. Därefter är det de olika ländernas tillsynsmyndighet som ger ut regelverken. I Sverige är det Transportstyrelsen, säger Per Fröberg, presstalesman hos Luftfartsverket.
Reglerna om landningsbanans bredd är olika i förhållande till landningsbanans längd och vilken vingbredd flygplanen har som landar på flygplatsen. En bana som är 1 200 meter ska ha en bredd på 30 - 45 meter.
Bruno Nilsson som är samhälsbyggnadschef säger att man inför en eventuell förlängning av landningsbanan i Mommehål har tittat på flygplatser i närområdet och ser att till exempel Oskarshamn har 30 meter bred landningsbana och den är 1 500 meter lång.
Kritiker
Sivert Andersson är vd för flygplatsen i Hultsfred är kritisk till att landningsbanan i Västervik byggs ut. Främst ser han Mommehåls flygplats som en konkurrent men är också undrande över att banan bara är 30 meter bred.
-Jag hade hoppats att norra länsdelen kunde enas om att ha en flygplats. Jag ser att den i dagsläget mest utbyggda är den i Hultsfred, den är 2 000 meter lång och är 40 meter bred.
Olika åsikter om landningsbanans bredd
Västerviks kommunstyrelse beslutade för två veckor sedan att förlänga landningsbanan på Mommehåls flygplats med 400 meter. En satsning som kostar skattebetalarna sex miljoner kronor. Nu hörs röster om att banans bredd inte räcker till för att ta större flygplan, rent säkerhetsmässigt.
Sivert Andersson vd för Hultsfreds flygplats är kritisk till förlängningen av Mommehåls flygplats. Foto: Charlotte Madestam
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!