Förslaget, som man också godkände, är att anslutningen från E22 flyttas längre norrut. På så sätt förlänger man avståndet till befintliga bron som går över Hjortens utlopp. Ett nordligare alternativ kräver dessutom lägre investeringskostnader.
– Det rör sig om ett par 100 meters förflyttning norrut, säger Mats Hugosson (C), förste vice ordförande i kommunstyrelsen.
En annan förändring är att vägen flyttas från särskilt känsliga naturområden.
– Det är positivt, tycker Mats Hugosson. Det är viktigt att vi är rädda om känsliga naturområden.
Finansiering
Kommunstyrelsen valde att godkänna planerna. Harald Hjalmarsson (M) yrkade att södra infarten ska prövas som ett enskilt ärende, innan man tar beslut om finansiering, för att se om projektet är möjligt rent ekonomiskt.
– Från början har man sagt att det ska kosta 150-200 miljoner. Nu är vi uppe i 460 miljoner, säger Harald Hjalmarsson.
Han är rädd för att kommunen har tappat bort Trafikverket som medfinansiär.
– Det är inte rimligt att skattebetalarna ska stå för hela notan.
Mats Hugosson är inne på samma spår.
– Från Centern skulle vi aldrig gå med på det här om vi inte vet hur medfinansieringen ser ut. Vi säger ja till en södra infart, men kommunen ska inte stå för den största delen av finansieringen.
Flera vinster
Han anser att en södra infart är viktig ur flera hänseenden. Det är viktigt för Västervik som arbetsmarknadsregion. För räddningstjänsten, som får kortare utryckningstider och för kollektivtrafiken, som kan minska sina restider.
Men den största vinsten, enligt Mats Hugosson, får de som bor utanför kommunen.
– Vinsten för dem är större än för de i Västerviks tätort. Därför är det viktigt att vi får till så mycket extern finansiering som möjligt.
Ännu viktigare blir den södra infarten om Gotlandstrafiken faller väl ut.
– Om Gotlandstrafiken blir lyckad så är det max vad den nuvarande infarten kan ta. Om Gotlandstrafiken blir ännu bättre, och går året runt, så kommer inte den nuvarande infarten att räcka till. Den blir för hårt belastad.
Om hamnen utvecklas, så växer behovet av en infart ännu mer, menar Mats Hugosson.
– Vänsterpartiet är emot planerna på en södra infart, och yrkade därför avslag på ärendet.