Östergötland vill satsa på vägar – inte järnvägen

I torsdags berättade region Östergötland om sin länstransportplan. Där satsar man 250 miljoner på Riksväg 35. Några pengar till järnvägen blir det inte. Nu är planen ute på remiss. Beslut tas våren 2018.

Hur länge kommer järnvägen att finnas kvar mellan Västervik och Linköping? Foto: Anders Sjögren

Hur länge kommer järnvägen att finnas kvar mellan Västervik och Linköping? Foto: Anders Sjögren

Foto:

Västervik2017-09-08 11:00

Region Östergötland beskriver i sitt förslag om infrastrukturen i regionen. Det riktas inte några som helst ekonomiska satsningar på de regionala järnvägssträckorna Stångådalsbanan eller Tjustbanan.

Harald Hjalmarsson (M) var med på mötet och kommenterar förslaget så här.

– Man anser inte att det är ett regionalt ansvar utan ett statligt ansvar. Förra veckan fick vi veta av Trafikverket att man inte satsar på någon av dessa järnvägssträckor.

I dagsläget finns det inte några satsningar på järnvägen i vår del av landet, varken statliga eller regionala.

– Lyckas vi inte ändra Östergötlands inställning är det en situation vi inte varit med om tidigare.

Ger du upp frågan om järnvägen?

– Nej tvärtom. Vi ska umgås med med våra vänner i region Östergötland för att påverka dem. Har vi inte lyckats att ändra deras uppfattning till våren 2018 när beslutet tas, måste man inse att det inte går längre.

Vad det gäller trafik på väg gör region Östergötland andra bedömningar. Man satsar stort på Riksväg 35.

– Man satsar 250 miljoner kronor på den vägen. Dels vill man bygga en två plus ett väg mellan Hackefors och Röde sten. Samt göra en översyn av vägen ner mot länsgränsen fram till Åtvidaberg.

Harald Hjalmarsson vill nu att regionen i Kalmar också genomför en satsning på Riksväg 35.

– Jag menar att vi måste hänga på och göra en satsning från vår region också. Vi har länge stött på Östergötland om vikten av att förbättra Riksväg 35 och nu när de gör det känns det märkligt om vi inte gör det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om