Att de två projekten hänger ihop med varandra, bekräftas från flera håll i kommunen. Både gatuchefen, Casper Rosén, och kommunchefen, Conny Jansson, anser att det måste till ett fabriksbygge för att det ska bli några nya kajer.
- Jag tror att en förutsättning för att fylla ut och bygga ut kajen är att man kan få tag i massor i närområdet. Annars blir det betydligt dyrare, säger Conny Jansson, som ser en mycket stark koppling mellan de båda projekten.
Hur går det då med båtskrovsfabriken?
- Det diskuteras för fullt. Det är en lång process, men det närmar sig väl ett avslut, säger Conny Jansson.
Något datum för när allt blir klart, kan han inte lämna.
- Man gör det på ett grundligt sätt, och då får man också acceptera att det tar tid.
Politikerna har avsatt 6 miljoner kronor i investeringsbudgeten för att spränga bort berg på den tilltänkta fabrikstomten, men några pengar för kajbygge finns inte avsatta.
Det berg som sprängs bort räcker gott och väl till utfyllnaden för de nya kajeerna. Material som blir över kan sedan krossas och användas till vägbyggen. Tanken är att kommunen ska kunna tjäna lite pengar på att sälja det material som inte behövs till utfyllnad.
Förutom en större kaj om 380 meter, vill kommunen fylla ut ett mindre område hitom den befintliga kajen, så att stranden får en rak linje även där.
I ansökan till miljödomstolen anges en totalkostnad på 72 miljoner kronor. Enligt Casper Rosén handlar det om 70-80 miljoner.
Samhällsnyttan av investeringen bedöms dock vara större än kostnaden.
Ovisst om nya kajer
Västerviks kommun har ansökt hos miljödomstolen om att få bygga ut med två nya kajer på Lucerna. Kostnaden beräknas till 70-80 miljoner kronor.Men en förutsättning för att kajbygget blir av, är att den planerade båtskrovsfabriken blir verklighet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!