Enkäten skickades ut till 48 431 patienter i Sverige som nyligen besökt en akutmottagning. I Kalmar län gick enkäten till 1 850 personer, som besökt akutmottagningarna i Kalmar, Oskarshamn eller Västervik.
Svarsfrekvensen var dock låg. Endast 710 personer, eller 38, 4 procent tog möjligheten att svara på frågorna. För hela landet var svarsfrekvensen 37, 6 procent.
– Trots det är det ett bra resultat, i synnerhet som trycket mot akutmottagningar ökat markant under de senaste åren. Medarbetarna har anledning att känna sig väldigt stolta i dag, det är deras insats som patienterna värderat, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Ragnhild Holmberg.
Förbättringsarbete
Hon pekar på ett kontinuerligt förbättringsarbete vad gäller patientsäkerhet, bemötande men också medarbetarnas arbetsmiljö på länets akutmottagningar som bakgrund till resultaten.
I samtliga sju dimensioner ligger landstinget över genomsnittet i landet eller på genomsnittet.
De högsta betygen återfinns i kategorierna tillgänglighet, respekt och bemötande samt helhetsintryck. Där anser 87 procent att akutmottagningarna har lyckats med sitt arbete.
80 procent av patienterna känner att de har varit delaktiga i behandlingen, att läkaren visat hänsyn och gett information till närstående i den omfattning de önskade.