Prisutdelningen sker i flera olika kategorier och vinnarna utses av en jury inom branschorganisationen.
- För oss känns det extra bra att vi är nominerade till Årets Frisörföretag, det är lite mer tyngd i det, säger Marie Sevlidis, ägare till People.
- Vi jobbar mycket som ett team och det här är något vi har fått tillsammans.
Vill synas
På People satsar man mycket på att synas i övriga Sverige.
- Det spelar egentligen ingen roll var man har sitt företag, det är vad man presterar som är det viktiga, säger Marie Sevlidis.
Den senaste nomineringen fick People för två år sedan. Då var det företagets sociala medier som var styrkan, tror Marie Sevlidis.
- Vi är väldigt starka på sociala medier jämfört med andra inom branschen genom att vi har en tydlig grafisk profil. Människor är olika, och vi levererar efter det.
Next generation
Motiveringen till årets nominering presenteras senare i veckan, men Marie Sevlidis gissar att det finns en koppling till Next generation, som är en egen avdelning på People sedan ett år tillbaka.
Next generation är ett ungdomskoncept i företaget där frisörelever under utbildning får chansen att jobba i en egen, mer ungdomsanpassad salongsdel.
- För vår del handlar det om kompetensförsörjning. Det är inte alltid lätt att hitta frisörer till en salong i en liten stad. Här kan vi utbilda dem på vårt eget sätt och när de sedan är tillräckligt stabila kan de flytta över till People. Det kan annars vara ett svårt steg att ta, säger Marie Sevlidis.
Om det blir något pris för People den här gången återstår att se. Prisutdelningen sker under en gala i Stockholm den tionde februari.
- Vi har satsat hårt sedan förra gången vi var nominerade och hoppas att det räcker hela vägen detta år.