Syftet med detaljplanen är bland annat att reglera byggrätten för befintliga fastigheter på Grönö. Området är beläget på Hornslandet, cirka tio kilometer söder om Västervik.
Kommunfullmäktige godkände detaljplanen i slutet av mars. Nu har två överklaganden kommit in till Västervik från boende på Hornslandet.
Den första personen överklagar detaljplanen i sin helhet. Han skriver inledningsvis att parkeringsplatsen med tillhörande servicebyggnad är olämpligt placerad på grund av terräng med nivåskillnader. Vägen är dessutom både krokig och backig.
Parkeringsplatsen ligger också nära vattenet, cirka 25 meter, vilket medför att parkerade bilar där syns från sjön, skriver personen, och hänvisar till ett yttrande från länsstyrelsen där man säger att "Förutsättningar för bevarande är att områdets karaktär av oexploaterad skärgård bör bibehållas"
Om behov av parkeringsplats finns för den ligga i anslutning till den befintliga parkeringsplatsen, som anlagts av fastigheterna utmed norra strandvägen.
Personen anser också att det är fel att båtägare ska behöva åka bil till en gemensam brygga istället för att nyttja en närbelägen brygga.
En stor brygganläggning skulle dominera landskapsbilden på ett oönskat sätt. Anser Västerviks kommun att båtplatser behövs för andra än Grönöbor, finns gott om utrymme i till exempel Örserumsviken.
Kräver utförligare undersökningar
Det andra överklagandet är hela 45 sidor långt och yrkar också att hela detaljplanen upphävs.
Personen ifrågasätter bland annat varför en servicebyggnad är nödvändig i området.
Det framgår inte på vilket sätt denna servicebyggnad har ett angeläget allmänt intresse.
Han undrar också vem som ska ansvara för byggnaden.
När det gäller brygganläggningen anser personen att det krävs en utförligare undersökning.
Hur påverkar en eventuell brygganläggning området och vilka eventuella olägenheter medför det?
Kommunen skriver att behovet av båtplatser och båtbryggor bedöms öka i och med ökat permanentboende samt generationsväxling på Grönö.
Detta är ett antagande och inte något säkerställt. Det hindrar heller inte att privata bryggor uppkommer.
Om det finns behov av en parkeringsyta så bör den minskas, enligt personen. Dels för att naturen påverkas och dels för att parkeringsytan är placerad i ett kurvigt område, vilket inte är trafiksäkert.