Det dånar i öronen när den orangea Porschen svischar förbi. Föraren, Veronica Moraeus, klara slutkurvan fint och gasar på inför nästa varv. Det går fort, men det är inte den med snabbast tid som vinner. Lördagens sportbilsrace är nämligen uppdelat i två heat med tre varv vardera, där det gäller för förarna att få två så liknande tider som möjlig. Den med minst differens vinner. Men för Veronica Moraeus och flera av de andra förarna är det inte vinsten som är målet.
– Jag vill visa att vi tjejer också kan köra, och det minst lika bra som männen. Det är främst därför jag är här idag, och för att uppmana ännu fler tjejer att vara med och köra, säger Veronica Moraeus.
Idag var hon den andra föraren att starta, men det är långt ifrån första gången hon deltar i racet. Hon berättar att det är en obligatorisk aktivitet varje sommar, och i år genomför hon tävlingen i en nyinköpt Porsche RSR 911 Clone. Det är en replika av tävlingsbilarna som Porsche hade 1973, och skiljer sig mycket från konkurrenten bredvid, "Den rykande draken", eller "Il DragoRuggente" som Glenn Billqvists bil egentligen heter. Med målet att bygga en så kallad rekordbil, så köpte han en gammal flygplansmotor från andra världskriget för några år sedan. Tre år tog det att bygga det mullrande och rykande fordonet, och 2013 hade den sin premiärtur just här på sportbilsracet i Västervik.
– Den är ganska tung och svårkörd, men också väldigt väldigt kul att köra. Sen är det ju alltid roligt att visa upp den, berättar Glenn Billqvist som i år alltså är tillbaka i Västervik för att visa upp sitt minst sagt udda vrålåk.
Någon som däremot inte varit här förut är JørgenStrøjer. Han har åkt hela vägen från Danmark för att visa upp tre av bilarna från hans enorma samling från hans bilmuseum i hemlandet. Till Västervik har han med sig en BAC Mono, en Porsche GT3 och en Bugatti Veyron. Den sistnämda ska han själv köra i dagens tävling.
– Det händer att vi åker runt och visa upp våra bilar, men vi har inte varit i Västervik tidigare. Det verkade vara ett fint arrangemang detta, så jag har med mig hela familjen hit faktiskt, berättar JørgenStrøjer.
Arrangören Torgny Gunnarzon är mycket nöjd med det långväga besöket.
– Vi är jätteglada att få sånt finbesök. Vi vill ju ha en blandning av alla olika typer av bilar, både nya och äldre modeller. Av alla anmälda bilar så väljer vi ut 32 stycken som får vara med och tävla, och då är det just blandningen vi fokuserar på, säger Torgny Gunnarzon.
Men det är inte bara själva bilarna som måste planeras inför lördagens race. Det är ett stort säkerhetstänk som krävs vid evenemang likt detta. Publiken hålls därför skiljda från banan med ett stort nät, och på plats finns även sjukvård och bärgningsbil.
– Banan är godkänd för tävling och tidigare år har vi varit skonade från incidenter. Så vi hoppas och tror att även detta år ska gå bra, säger Torgny Gunnarzon.
Han får medhåll från medarrangör Magnus Tofvesson, som även han har stora förväntningar inför hela sportbilsdagen, där kortegen även ingår.
– Vi hoppas på att regnet inte kommer, och att det även till kortegen senare kommer mycket bilar och mycket folk. Denna dag handlar om glädje, om att ha roligt tillsammans, säger Magnus Tofvesson.
Johanna.Heed@ostmedia.se