Rädda Tjustbanan Nu!

Tjustbanan och Stångedalsbanan måste räddas. Allt annat är att förstöra kapital och resurser. Det anser Ulf Flodin som är ordförande i föreningen Järnvägsfrämjandet.

Västervik2015-10-12 12:49


I veckan som gått har han och medlemmar i föreningen varit i Västervik för att samla in namnunderskrifter för att rädda Tjust-och Stångedalsbanan. Ulf Flodin bor själv i Linköping och ser stora fördelar med att ha en tågkommunikation med Västervik. När han besökte Västervik blev han väldigt väl mottagen och folk stod i kö för att få skriva på.

- Vi verkar förlösa människornas önskan om att få Tjustbanan upprustad. Vi blev väldigt väl mottagna och upplever att vi blir en kanal för dem i denna önskan, säger han.

Han menar att standarden på Tjust-och Stångådalsbanan inte bara är ett problem för de mindre orterna utan det är ett lika stort problem för de större städerna Kalmar och Linköping.

- De större städerna är tillväxtregioner som behöver arbetskraft. Det går inte att bygga bostäder i den grad som behövs. Därför är de stora städerna i behov av att arbetskraft kan pendla dit. Man slår två flugor i en smäll om man rustar upp järnvägen mellan tillväxtregioner och avfolkningsbygder, säger han.

Han menar att det kostar en tjugondel att rusta upp Tjustbanan mot vad det kostar att bygga Ostlänken. Han säger samtidigt att det bor 300 000 personer längs med de båda banorna Tjust och Stångådalsbanan.

- Det kostar lika mycket per capita att satsa på Ostlänken som att satsa på de båda aktuella banorna. För mig känns det som om riksdagspolitikerna har drabbats av ett Stockholmssyndrom, där de bara tänker på människor som bor i huvudstaden, säger han.

Han menar att det är slöseri med resurser att inte satsa på järnvägstrafik på de båda banorna.

- Det är ett sätt för samhället att bli rikare att satsa på Tjustbanan, säger han.

Vad ska man göra för satsningar på Tjust-och Stångådalsbanan?
- Elektrifiering, svetsa ihop rälsen och sätt upp bommar vid vägövergångar. Det gör att tågen kan köra fortare och man minskar restiden från Linköping till Västervik med minst 20 minuter, säger han.

Alla namnunderskrifter kommer att lämnas till Riksdagens trafikutskotts presidium i början av november. Målet är att kunna lämna över minst 10 000 namnunderskrifter. Redan nu har man fått ihop över 7 000 underskrifter och för de som ännu inte har skrivit under finns det fortfarande en möjlighet.

- Vi har lagt ut listor vid ett tiotal butiker i Västervik, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om