Vid årsskiftet beviljades Västerviks kommun statsbidrag på närmare 3, 4 miljoner kronor för hälsofrämjande insatser i skolan. Nu har pengarna fördelats ut i skolorna och olika projekt har tagits fram för att höja pulsen bland eleverna.
– Varje enhet har lyft sina egna tankar om hur man vill utveckla rastverksamheten, säger Linnea Östberg som är intendent i grundskolan.
Hon säger att aktuell hjärnforskning visar på att elever som rör på sig mer lyckas bättre under lektionerna.
En skola som har lyckats vända trenden med att eleverna är mer stillasittande på raster och tar med sig överenergi in i klassrummen efter rasterna, är Skogshagaskolan. Susanne Pettersson är fritidspedagog där och hon pekar på vilka positiva reaktioner de har fått av de investeringar man valt att göra.
– Ett ute-pingisbord köpte vi in för 25 000 kronor. Det är tack vare bidraget vi fått från Skolverket.
Hon berättar att eleverna själva har gjort reglerna när de spelar rullpingis vilket hat gjort att många kan vara aktiva länge i spelet.
– Vi har valt att inrikta oss på elever i klass 4-6. De mindre barnen är aktiva ändå.
Satsningen mot att eleverna skulle röra sig mer startade för tre år sedan när skolan inredde en bod med rastmaterial.
– Det ska vara en jämställd skola. Alla ska kunna ta del av lekmaterial.
Susanne Pettersson ser många positiva resultat med satsningen på pulshöjare i skolan.
– Tidigare hade vi mycket konflikter som följde med in från rasten till klassrummet. Det tog tid från undervisningen. Nu ser vi att eleverna är mer motiverade när de rört kroppen mer under rasterna vilket gör att vi har mer lektionstid.
Aktivitetsrum
Förutom ute-pingisbordet håller Skogshagaskolan på med att bygga ett aktivitetsrum. Det ska vara klart i juni.
– Rummet ska inredas med madrasser och ribbstolar för att eleverna ska kunna röra sig under både längre och kortare perioder.
Susanne Pettersson säger att lärarna märker skillnad på elever som rört sig i några minuter.
– Det händer någonting i hjärnan när de rör sig och blir mycket lugnare efteråt.
Skogshagaskolan har fått flera studiebesök från andra skolor, både från kommunen men även från andra kommuners skolor.
– Vi är glada över att andra skolor vill komma hit för att se hur vi arbetar. Vi gör också studiebesök på andra skolor för att lära oss av dem.
Till sist säger Susanne:
– Det händer så mycket positivt och bra i skolan idag. Det är en härlig arbetsplats att vara på.