Rekordhög lönsamhet för småföretag

2017 blev ytterligare ett rekordår för svenska småföretags lönsamhet, det visar rapporten Småföretagens Lönsamhet som tas fram av LRF Konsult.

Småföretag inom handel redovisar historisk hög lönsamhet under 2017. Foto: Anders Sjögren

Småföretag inom handel redovisar historisk hög lönsamhet under 2017. Foto: Anders Sjögren

Foto:

Västervik2018-04-13 00:00

Högst lönsamhet hade småföretagen i Uppsala, 27,9 procent, en ökning med 1,3 procentenheter från 2016. Den höga lönsamheten förklaras av regionens relativt sett låga totala kostnader, 43,1 procent av rörelseintäkterna, vilket kan jämföras med Stockholm som hade rikets högsta totala kostnader på 54,7 procent. I Kalmar och Kronoberg är lönsamheten för småföretagarna 23,8 %, vilket är en minskning med -0,1 procentenheter jämfört med 2016.

- Rapporten visar att lönsamheten i stort sett är kvar på samma nivå som föregående år, 23,8 % (jmfr 23,9 % år 2016), för småföretagen i regionen Kalmar och Kronoberg en knapp minskning med -0,1 procentenheter. Det kommer av att företagen i Kalmar och Kronoberg, liksom i riket, har lägre personalkostnader än föregående år. Det tillsammans med lägre lokalkostnader, motverkar det lägre bruttoresultat så att lönsamheten i regionen landar in på 23,8 %. Marianne Hennel, Redovisningskonsult och Biträdande kontorschef Västervik/Valdemarsvik LRF Konsult.

Förbättring i samtliga branscher

Samtliga fem branscher som har analyserats i rapporten uppvisar förbättrad lönsamhet under 2017. Högst lönsamhet hade konsultföretagen med en genomsnittlig lönsamhet på 26,3 procent. I byggbranschen, som under 2016 tappade i lönsamhet till följd av avtrappningen av ROT-avdraget, ökade lönsamheten igen under 2017, med 0,7 procentenheter till 25,5 procent. Den genomsnittliga lönsamheten bland transportföretagen var 24,3 procent och lönsamheten i servicenäringen landade på 23,6 procent.

- Även småföretagen inom handeln uppvisade under 2017 en historiskt hög lönsamhet på 9,9 procent. Branschen präglas dock fortsatt av hård konkurrens och låga marginaler, vilka pressas ytterligare av e-handelns framfart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om