Åtta Västervikspiloter från Frivilliga flygkåren turas om att på ett rullande schema flyga över Tjustbygden och resten av länet för att spana efter bränder och, när det behövs, guida räddningstjänsten till de bäst framkomliga vägarna i en ofta svårtillgänglig terräng.
En av dem som lyft från Västerviks flygplats några gånger denna sommar är Ralph Löfberg, flygplatschef.
Han berättar att det i länet finns tre grupper, inom frivilliga flygkåren, som ingår i det rullande brandflygschemat. Utöver Västervik finns en grupp i Hultsfred och en tredje i Kalmar och på Öland.
– Brandflyget har två slingor, en nordlig och en sydlig, och varje slinga tar cirka två timmar att flyga. Sedan måste vi landa och tanka, säger Ralph Löfberg.
Västerviksgruppen ingår i brandflygschemat sedan sommaren 2017. Men fjolåret var tämligen lugnt.
– I år, däremot, måste det nog röra sig om rekord. Det handlar om flera hundra timmar i luften för oss i Kalmar län hittills, säger Ralph Löfberg.
– Det känns väldigt bra att få göra den här samhällsinsatsen, och som en bonus blir det ett litet ekonomiskt tillskott till vår klubbkassa, säger han och tillägger:
– I sammanhanget är det en småpeng för länsstyrelsen, som står för notan. Utan brandflygets insatser hade samhällskostnaderna kunnat bli enorma, menar han.
För någon vecka sedan upptäckte brandflygets piloter sex bränder i länet (varav två redan var kända) under en och samma dag.
När en brand har upptäckts kontaktas SOS Alarm via Rakelsystemet som får koordinaterna av spanaren, SOS kontaktar sedan den lokala räddningstjänsten, som vid behov kan få ytterliggare information från flygplanet. Flyget dröjer sig nämligen kvar i området i åtminstone 30 minuter. På så vis kan piloten guida räddningstjänstens personal – med sina tunga utryckningsfordon – fram till platsen och till närmsta vattenkälla.
Dessutom skickas bilder ner till en server hos Frivilliga flygkåren (FFK), bilder som kan granskas av räddningstjänsten om man skulle ha nytta av det.
Ralph Löfberg tror att man i framtiden i större utsträckning kommer att använda sig av drönare när man spejar efter bränder, framför allt på lokal nivå.
– Men beroende på aktionstid är nog det nuvarande sättet med småflyg det mest optimala, menar han.