Renoveringen av Västerviks hamn görs i stort sett bara under vattenytan. Renoveringen var ett måste om Gotlandstrafiken skulle bli verklighet.
- Vi är tvungna att göra den här renoveringen. Utan de här åtgärderna kunde vi inte ta emot Gotlandsbåten, säger Bruno Nilsson, chef för samhällsbyggnadsenheten.
Just nu har arbetet startat med att plana ut botten med hjälp av en grävskopa med en lång arm, där erosionsskyddet ska gjutas. Utjämningen ska vara 20 meter ut från kajen.
- Vi har krav på att ha 6,5 meter djup hamn efter det att erosionsskyddet är på plats, säger Anders Norell, arbetsområdeschef Entreprenad, vid Västervik Miljö & Energi AB.
Innan gjutningen kommer länkplattor att läggas på botten som ska skydda mot att botten eroderar under det gjutna erosionsskyddet.
- Det kommer också att fungera som en gjutform och ett skydd mot att sediment försvinner under plattan.
Man kommer också att bygga och förbättra den skyddsspont som finns vid kajen, där Gotlandsbåten ska lägga till. Plåtar ska slås ner i botten, likt det har gjorts runt bygget på Slottsholmen och de ska svetsats ihop med kajen upptill.
- Det ska bli tätt som en skokartong, säger Bruno Nilsson.
Läs mer i torsdagens papperstidning
Renoveringen av hamnen har startat
Tiden är knapp, men man ska hinna med att renovera hamnen tills den 29 april. Det är då den första färjan på 28 år ska avgå från Västerviks hamn. Kostnaden beräknas till sex miljoner kronor.
Anders Norell, affärsområdeschef Entreprenad, visar hur renoveringen av hamnen ska ske. Foto: Anders Sjögren
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!