Representanter från Telia kommer till stan – då kan man ställa frågor om kopparnätet

Den som har frågor om nedläggningen av kopparnätet i Västerviks kommun, har chansen att ställa dem direkt till Telia nu på fredag och lördag. Då kommer representanter från Telia att finnas på plats i Teliabutiken, som ligger på Kvarngatan i Västervik. Både privatpersoner och företag är välkomna.

På fredag eftermiddag samt under lördagen öppnar Teliabutiken upp för frågor om kopparnätet och framtidens nät. Foto: Ellinor Harrysson

På fredag eftermiddag samt under lördagen öppnar Teliabutiken upp för frågor om kopparnätet och framtidens nät. Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2017-03-15 12:53

Under 2017 genomförs en övergång från det gamla kopparnätet till fiber- och mobilnät på landsbygden i Västerviks kommun. Det betyder att 1 200 hushåll och företag förlorar sin fasta telefoni.

- Genom förändringen får hushåll och företag tillgång till moderna tjänster som är betydligt driftsäkrare och i regel ger snabbare bredband än det gamla kopparnätet. Kombinationen av de senaste årens utbyggnad av mobilnäten och särskilda erbjudanden med bra mottagning ger fler möjlighet att skaffa bredband, säger Inger Gunterberg, kommunikatör på Telia.

"Finns en stor oro"

På fredag eftermiddag samt under lördagen kommer representanter från Telia att besöka Teliabutiken på Kvarngatan i Västervik för att ge mer information om övergången och vilka tjänster som ersätter kopparnätet.

- Just i Västerviks kommun har vi märkt att det finns en stor oro inför förändringen, därför har vi bestämt att vi ska komma till Västervik för att kunderna själva ska kunna testa utrustningen och se hur bra den fungerar, säger Inger Gunterberg.

- I dagsläget har redan över 10 000 kunder gått över till nya, moderna lösningar. Oftast finns det en oro just när man ska gå över, men när man har gjort det ser man hur mycket bättre det blir.

"Bättre kundupplevelse"

Anledningen till att kopparnätet läggs ner är att det inte lever upp till dagens kapacitetsbehov.

- Kopparnätet är väldigt känsligt för väderpåverkan, vilket ofta leder till driftavbrott. Det vi har tagit fram istället är i princip en ny lösning via det mobila nätet som vi har förstärkt signalmässigt.

Många kunder anser att de får sämre uppkoppling när kopparnätet läggs ner. Vad vill du säga till dem?

- Vi har förståelse för att det finns en oro, men 10 000 kunder har redan gått över till framtidens nät och merparten av dem upplever att det har blivit mycket bättre. Tjänsten är framtagen för att ge en bättre kundupplevelse.

Varför avvaktar ni inte med förändringen till dess att fibernätet är helt utbyggt i kommunen?

- Vi ser att kopparnätet är väldigt gammalt och det är bara en tidsfråga innan det slutar fungera i de här områdena. Det handlar om att vi vill ta ansvar. Sverige är väldigt exceptionellt vad det gäller fiber, vi har fiberfeber i Sverige. 200 kommuner bygger fiber och dem ser sig ibland som konkurrenter till oss, vilket gör att det inte är självklart för dem att dela med sig av information om sina utbyggnadsplaner och leveranser till oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om