Västervik är länets näst största ort och har Linköping som nav för sitt resande. I dagsläget tar det knappt två timmar att resa med tåg mellan Västervik och Linköping. Om en upprustning av järnvägen kommer till stånd finns det goda förutsättningar att förkorta den restiden. Skulle dessutom en höghastighetsbana bli verklighet, är restidsvinster på en timme möjliga till Stockholm respektive Malmö respektive två timmar i riktning mot Göteborg.
- För att restidsvinsterna ska bli tydliga är det viktigt att bytespunkten i Linköping tillåter en snabb omstigning till Höghastighetsbanan.
Det skriver Kalmar Länstrafik (KLT) i den trafikstrategi som antogs av landstingsfullmäktige tidigare i år.
En höghastighetsbana skulle också göra resorna till Jönköping och Växjö snabbare från Västervik. Det är bara Västerviks resor rakt söderut mot Oskarshamn, Kalmar och Karlskrona som skulle fortsätta att gå genom länet.
Ny infart
Man lyfter också fördelarna med en sydlig infart till Västervik.
- En sydlig infart skulle förkorta restiden söderut och bidra positivt till den regionala sammanhållningen. Höghastighetsbanan skulle med andra ord ge en tydligare tudelning av länet i två funktionella regioner där Västerviks band mot Östergötland stärks.
Enligt KLT är de långsiktiga resmålen möjliga att nå, men det krävs ett fortsatt strategiskt trafikutvecklingsarbete, en samverkan mellan olika berörda parter och en samsyn kring prioriteringar för att resurser som stödjer en sådan utveckling ska komma till stånd.