Rullande aktivitet under Smalspårsdagarna

I helgen anordnades de årliga Smalspårsdagarna och besökare kunde se alltifrån verkstaden där underhåll sker, till de gamla tågvagnarna från tidigare sekel.

Godståg/blandat passagerartåg på väg från Västerviks station. Foto: Liselotte Sunoya Johansson

Godståg/blandat passagerartåg på väg från Västerviks station. Foto: Liselotte Sunoya Johansson

Foto:

Västervik2016-06-07 15:00

Tågen som trafikerade banan var dels de välkända rälsbussarna från 1950-talet och dels loktåg med vagnar från 1900-talets första hälft och något från 1800-talet. På grund av hög brandrisk i kommunen kunde inte ångloket köras i år, men det gick att besöka och se det fullt ångande på stationen i Västervik. Det var i stället gamla diesellok som drog loktågen som trafikerade orterna Västervik, Verkebäck, Ankarsrum, Hultsfred och Tuna. Varje ort hade olika evenemang under helgen, och bland annat kunde man ta smalspåret på måndagen för att fira nationaldagen i Ankarsrum.

Viktigt bevarande av tåg

Tjustbygdens Järnvägsförening bildades 1979. Då hade det redan funnits ett antal intresserade personer i cirka tio år som värnade om tågen och dess bevarande. Rälsbussarna som kom på 1950-talet gjorde att många trävagnar började skrotas under 1960-talet och en hel del material försvann. Det i sin tur ledde till att man på allvar ville bevara det som fanns kvar, och genom Järnvägsföreningen startade då ett aktivt arbete med detta syfte.

Smalspårets historia lockar människor även från anda länder. Den entusiastiske personen letar upp sina intressen oavsett om de är från våra trakter eller på semester i Sverige runt Västervik. Det menar Mikael Lövstedt, engagerad i Tjustbygdens Järnvägsförening sedan 1988.

– Det är besökare från Danmark, Tyskland och Storbritannien som besöker oss. Särskilt tyskar och engelsmän har många som är intresserade av transport- och järnvägshistoria.

Besökanden kunde även kika in i verkstaden och det nya snickeriet för att se var alla gamla tåg regelbundet underhålls. Efter 500 mil görs en fullständig översyn och service av alla tåg och nödvändiga reparationer utförs.

Tiden däremellan sker underhåll då behov finns.

Nyhet för fotointresserade

I år är det första gången som den nya turen ”fototåget” anordnades. Då stannar tåget flera gånger för att resenärerna ska få gå av och fotografera både tåget i en annan miljö än på stationen, men även för att fånga den vackra naturen som finns längs rälsen. Något som det annars aldrig finns möjlighet till.

Verkstaden var öppet för besök. Rälsbussen till vänster är just nu inne för byte av topplockspackning.
Verkstaden var öppet för besök. Rälsbussen till vänster är just nu inne för byte av topplockspackning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om