Destination Gotland har släppt sin sommarturlista för 2017. Mellan Västervik och Visby körs de första turerna torsdagen den 22 juli. Trafiken inleds med två morgonturer som avgår från Visby klockan 06.30 och från Västervik klockan 10.00. Vill man åka tillbaka till Västervik, får man vänta till helgen. Då avgår en tur under lördagen och en under söndagen.
Vecka 26, mellan den 26 juni och 2 juli, blir det något tätare mellan turerna. Den veckan körs totalt nio turer, varav fyra avgår från Västervik och fem från Visby.
Vecka 27 växlar trafiken upp till högsäsong, och till och med vecka 32 avgår fartyget dagligen från Västervik klockan 09:30. Vid 21 på kvällen finns det möjlighet att åka tillbaka igen.
- Vi är väldigt glada över att kunna presentera en turlista där man kan resa till Visby och stanna över dagen, för att sedan kunna åka tillbaka till Västervik på kvällen. Det ser vi som en väldigt stor förbättring i år jämfört med förra året, säger Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland.
Tanken med turlistan är att så många som möjligt ska kunna resa till Gotland.
- Vi vill locka minst lika många turister i år som vi och Gotlandsbåten gjorde tillsammans under 2016. Nu har vi en ny spännande kundkategori som kan välja att resa och stanna eller resa över dagen.
Krävs det några anpassningar i hamnen?
- Vi har en dialog med Smålandshamnar som sköter hamnen i Västervik om de saker som behöver göras. Det krävs några åtgärder när det gäller landgång och bagagehantering bland annat som vi räknar med är klara i god tid innan sommaren.
Hur ligger ni till prismässigt?
- Vi har prisnivåer som är likvärdig med förra åretoch sedan kommer vi att jobba med olika kampanjer under säsongen precis som förra året.Åker man över dagen från Västervik fram och tillbaka så har vi ett förmånligt kryssningspris där man kan resa från 249 kronor tur och retur.
HSC Gotlandia rymmer 700 passagerare och cirka 145 personbilar. Fartyget är 112 meter långt, och ingår i Destination Gotlands flotta som består av fyra fartyg.
- Det är ett väl beprövat fartyg som har servering av både varma och kalla rätter ombord, säger Christer Bruzelius.