Projekten med att få upp Västervik på den internationella kartan är något som Västervik Framåt de senaste åren arbetat frekvent med. Västervik ingår i ett större samarbete inom Region Kalmar län där Västervik, Öland, Vimmerby, Kalmar och Glasriket tillsammans ordnar globala pressresor genom det geografiska området. Under pressresor har bland annat influencers, journalister och tv-team bjudits in från världens alla hörn. Niklas Lind, marknadsansvarig hos Västervik Framåt, berättar att denna typ av resor är bra för regionen då det inte alltid är lätt att kartlägga vilka reklamkanaler som fungerar i olika länder. Niklas Lind menar att skärgården, om sommaren, är Västerviks triumfkort, framförallt för att den lever på ett sätt som angränsande kommuners skärgårdar inte gör.
– Utländska turister ser Västervik ur ett helt annat perspektiv än vad vi själva gör. Det är inte helt ovanligt att de står med hakan gapandes när de ser skärgården för första gången. Vi är väl kanske lite hemmablinda av oss, säger han.
Om skärgården är områdets triumfkort, hur tänker ni att turismen ska frodas när vädret blir mer kallt och rått?– Då får man försöka trycka på upplevelser som passar bättre när det inte är varmt ute. Till exempel är Outdoor-sporter något vi arbetar mycket med att utveckla i området.
Sett till den nationella marknadsföringen står Västervik Framåt på egna ben och där menar Niklas Lind att det finns mycket att jobba med:
– Där handlar det mer om kontakter mellan oss och olika aktörer för att lyfta fram Västervik.