Så lyfte de krogen till toppen

Nu har det hänt igen. Harrys i Västervik har fått full pott på en kvalitetsundersökning. Närvarande chefer och engagerad personal är några av ingredienserna till det vinnande receptet.

Linus Hansén gillar samhörigheten på Harrys – och möjligheten att hela tiden utvecklas.

Linus Hansén gillar samhörigheten på Harrys – och möjligheten att hela tiden utvecklas.

Foto: Kristina Westring

Västervik2018-10-15 20:00

Linda och Jan Åhman är två av tre ägare till Harrys i Västervik. De tog över rörelsen 2012 och har sedan dess jobbat målmedvetet för att höja restaurangens anseende. Ägarna berättar att det har varit en resa från att ligga långt ner på listan till att tillhöra toppskiktet.

– Harrys i Västervik tillhörde bottenskrapet av alla restauranger i kedjan. I dag är vi ledande och vi levererar kvalitet, säger Linda Åhman.

Ett viktigt instrument för att kunna arbeta framåt och hålla alla delar i verksamheten på topp är den internkontroll som Harrysrestaurangerna utsätts för.

– Vi vet aldrig när eller vem det är som kommer. Det kan vara ett sällskap på två eller så många som åtta personer.

Kontrollanterna har 40 punkter som de kollar och det börjar redan vid bokningen av bordet.

– De checkar av bemötandet i telefonen. Väl här bedömer de först restaurangen utifrån. Är det rent, snyggt och inbjudande?

Sedan fortsätter kontrollen genom hela kvällen. Personalen granskas från topp till tå. Hur uppträder de och är kläderna rätt? Sedan inspekteras dukningen, maten och råvaror. Inte ens toaletterna undgår de petiga kritikerna.

Undersökningen görs fyra gånger varje år och det är alltid två sällskap per gång.

– Senaste gången lyckades vi kamma hem hundra procent på båda sällskapen. Det har vi fått sex gånger nu, säger Jan Åhman.

Kontrollanterna lämnar även kommentarer och de är guld värda enligt Linda Åhman.

– Ja, vi använder oss av kommentarerna för att förbättra oss ytterligare.

Det är flera faktorer som samverkar för att lyckas med utveckling. Men några saker väger lite tyngre än andra.

– Närvarande chefer är nummer ett. Vi var med från start och har jobbat i alla delar för att allt ska fungera så bra som möjligt. Vi ska leverera en upplevelse i världsklass. Personalen, vårat team, har stort driv.

Petra Kallin jobbar i servisen och under intervjun vänder hon sig till Linda och Jan:

– Ni är här och arbetar som vi. Det känns bra och gör oss andra mer engagerade.

Kockarna Carl-Oscar Carlsson och Daniel Johansson säger att de är en liten tight kärna och de uppskattar möjligheten till utveckling. Linus Hansén, bartender, håller med:

– Blicken är alltid riktad framåt, vi är på tårna och vill vara bäst.

– Ja, vi är hungriga och tänker definitivt inte luta oss tillbaka, avslutar Linda Åhman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!