Från början var tanken att föreläsningarna skulle hållas i en lokal för anmälda deltagare, men på grund av pandemin kan Campus Västervik inte erbjuda den mötesplats som först var tänkt. Trots det vill de förmedla kunskapen som föreläsarna besitter. Därför blir det istället inspelade föreläsningarna publicerade på webben, tillgängliga för alla.
Klara Björkum, Forsknings- och utvecklingskoordinator på Campus Västervik, säger att de vill erbjuda ökade kunskaper om Gaming disorder. Det genom att samla människor som på olika sätta arbetar med barn och unga som har ett problematiskt förhållningsätt till datorspelande.
Föreläsningarna vänder sig främst till personer som arbetar med förebyggande arbete, tidiga insatser samt vård och behandling för barn och unga. Att det blir webbaserat gör även att föräldrar och ungdomar kan att ta del av informationen.
– Det är viktigt att synliggöra den forskning som finns, säger Klara Björkum.
Gaming disorder är en relativt ny sjukdom som fortfarande inte har någon officiell svensk översättning. Enligt Världshälsorganisationen (WHO) definieras diagnosen som ett ihållande mönster av spelbeteende som präglas av försämrad kontroll. Det resulterar i att det problematiska spelandet prioriteras högre än händelser i det verkliga livet.
I en rapport från Länsstyrelsen framgår det att dagens forskning inte ger något tydligt svar på var gränsen går mellan oproblematiskt- och problematiskt datorspelande. Studier visar att gaming disorder har tydliga samband med vissa egenskaper hos spelaren, som exempelvis manligt kön, ung ålder och förekomst av depressivitet, ångest och fysiska problem.
– Om man som förälder är orolig över att ens barn spelar för mycket ska man veta att det finns hjälp att få, säger Klara Björkum.
Varningstecken kan vara om spelandet börjar förändra den fysiska eller psykiska hälsan och sociala funktioner. Det som skiljer Gaming disorder från harmlöst datorspelande är att det är ett tillstånd som leder till negativa konsekvenser.
Efter att deltagarna tagit del av föreläsningarna är tanken att de ska återkoppla med tankar och reflektioner. Utifrån dessa kommer arrangörerna bjuda in till en workshop för att arbeta vidare i frågor som rör spelproblem bland barn och unga.