Så vill länet prioritera infrastrukturen

E22 och järnvägarna är viktiga pulsådror i länets infrastruktur. Här behövs ytterligare investeringar.

Länsunionen vill göra E22 till en mötesfri 100 km-väg, från Norrköping ända ned till Trelleborg.

Länsunionen vill göra E22 till en mötesfri 100 km-väg, från Norrköping ända ned till Trelleborg.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Västervik2019-05-25 15:00

Det framgår av Länsunionens förslag till handlingsprogram för transportinfrastruktur 2020–2025. Det ska ut på remiss till länets kommuner, grannregioner, trafikverket och länsstyrelsen.

Programmet prioriterar insatser fram till 2025, vilket ska leda till större genomslag i nästa nationella transportplan. Det innehåller en rad aktiviteter för järnvägar, vägar, flygplatser, hamnar och godstransporter.

Det som främst pekas ut är insatser på E22 för att på sikt göra den till en mötesfri 100 km-väg från Norrköping ända ned till Trelleborg samt förbättringar på Kust till kust-banan och Stångådals- och Tjustbanorna.

2030 ska Kalmar län vara fossilbränslefritt. Bland aktiviteter finns här insatser för att stimulera ökad biogasproduktion, utveckla produktionen av förnybar el genom vindkraft och solenergi, fler biogasfordon, större användning av förnybart flygbränsle, stärkt busstrafik samt ökad kunskap och engagemang om FN:s klimatmål inom "Agenda 2030". Den största utmaningen finns inom transportsektorn, där delmålet är att 2025 ha 70 procent lägre klimatutsläpp jämfört med 2010.

I ett förslag om kompetensförsörjning pekas på att insatser behöver göras för att möta kompetensbehovet hos länets profilområden, som livsmedel, skog och trä, glas och besöksnäring samt inom de yrken där länet har arbetskraftsbrist.

Kompetenshöjande insatser krävs bland utrikesfödda samt bland unga som varken arbetar eller studerar. Målet är också få fler unga akademiker till länet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!