Såg du farkosten över Gamlebyviken?

Många som rörde sig runt Fiskaretorget på onsdagsförmiddagen stannade nyfiket till för att se vad det var för en farkost som svävade över Gamlebyviken. På håll skulle man kunna gissa på en havsörn.

Drönaren som siktades ovanför Gamlebyviken på onsdagsförmiddagen väger tio kilo. Lasten får väga max  två.

Drönaren som siktades ovanför Gamlebyviken på onsdagsförmiddagen väger tio kilo. Lasten får väga max två.

Foto: Lotta Gometz

Västervik2018-12-05 20:00

Men så var nu inte fallet. Föremålet som siktades var en drönare som testades av forskare knutna till forskningsinstitutet RISE i Linköping och Tekniska universitetet i Berlin.

– Vi arbetar gemensamt med ett forskningsprojekt som går under namnet "Drones4life", ett EU-projekt. Tanken är att man i framtiden ska kunna frakta medicinska prover och dylikt på det här viset, exempelvis mellan ambulansen och sjukhuset. Vinsten blir en effektivare och snabbare leverans, säger forskaren Rasmus Lundqvist från RISE (Research Institutes of Sweden).

– För invånarna i Västerviks kommun skulle den här typen av drönare till exempel kunna vara till stor hjälp för människorna i skärgården.

Ingenjörerna Mikolaj Gruszewski och Stephan Radensleben, från företaget Germandrones, poängterar att drönaren ur en teknologisk aspekt redan skulle kunna tas i bruk.

Men först måste byråkratin ha sin gång. Bland annat måste EU besluta om vilka infrastrukturregler som ska gälla. Och tekniken ska kommersialiseras.

Gruszewski och Radensleben förklarar att det speciella med den drönare som testades i Västervik på onsdagen är att den kan lyfta och landa stående, det vill säga vertikalt. En plan yta är allt som behövs.

– Redan i dag används medicinska drönare i flera afrikanska länder, säger Rasmus Lundqvist som hoppas att Europa snart kommer att haka på.

– Testerna vi genomfört här i Västervik har skett under ett unikt tillstånd som gör att vi kan flyga utom synhåll för piloten, något som är oerhört viktigt för att kunna förverkliga det här konceptet, säger doktor Axel Hessler från Tekniska Universitetet i Berlin. Regelverket tillåter oss inte att göra det i Tyskland.

– Västerviks flygplats är en mycket lämplig plats att utföra de här testerna på, och det känns kul att kunna få visa mina internationella forskarkollegor den här sidan av Sverige, säger Rasmus Lundqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om