Det kommer att bli en satsning på att renovera hamnen i Västervik till en kostnad av sex miljoner kronor. En fråga som hängde kvar i luften var vem eller vilka som i framtiden ska driva hamnen, då den nuvarande arrendatorn vill avsluta sitt kontrakt.
Anledningen till att beslutet om hamnen är tvunget att gå så fort beror på två saker, säger Mats Hugosson, kommunstyrelsens vice ordförande.
Dels var det för att vi ville ha en second opinion till den tidigare utredningen och dels att Gotlandsbåten har flyttat fram sin planerade start av färjetrafik mellan Västervik och Visby från juni till april. Det gör att vi måste fatta detta beslut så snabbt. Vi trodde att vi hade längre tid på oss.
Läser man rapporten från 2014 ser man att många av de pålar som håller kajen uppe är väldigt dåliga, kommer de att bli renoverade också?
- Vad vi förstår kommer gjutningen av en bottenplatta och spontningen att hålla ihop kajen också.
Kostnaden för investeringen i hamnen blir knappt sex miljoner kronor.
Kommunstyrelsen var enig i sitt beslut.
Det finns en fråga som ännu inte har kunnat besvaras och det är vem eller vilka som kommer att driva hamnen i framtiden. VLI (Västervik Logistik och Industri) som idag driver den vill så snabbt som möjligt frånsäga sig som arrendatorer. Det finns olika förslag om vem som kommer att ta över driften men än är ingenting beslutat.
- Antingen blir det vi själva i kommunen som driver hamnen eller så är det någon annan, sa Tomas Kronståhl (S) kommunstyrelsens ordförande.
Läs mer i fredagens papperstidning
Satsar sex miljoner på hamnen
Frågan vem som ska driva verksamheten kvarstår dock.
Mats Hugosson förklarar att man var tvungna att ta ett snabbt beslut i frågan om hamnen.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!