Servicepunkterna viktiga för lanthandeln

Samtliga ägare till butikerna med servicepunkter gläds åt att försöket nu permanentas. Även om det inte handlar om butikernas överlevnad, så upplever ägarna att den service de kan ge invånarna är oerhört viktig. Några uppger till och med att de vågat anställa ytterligarr personal tack vare tillskottet med service.

Helena Sallermo är tillsammans med maken Tomas ägare till butiken i Blackstad.

Helena Sallermo är tillsammans med maken Tomas ägare till butiken i Blackstad.

Foto:

Västervik2017-11-06 13:30

Vår tidning talade med ägarna till butikerna med servicepunkter och de flesta hade någonstans där kunderna kunde träffas och umgås över en kopp kaffe.

Gunnebo och Blankaholm

Henning Michelsen från Överum äger Matöppet i Gunnebo. Han har haft butiken sedan 2013. Idag försöker han satsa på nyanlända.

- Vi har ju många inflyttade från andra länder här i området, därför är det viktigt med ett sortiment som passar såväl dem som de "gamla" kunderna.

Han tror också att möjligheterna att driva butiken i Gunnebo vidare är stora, mycket tack vare att man är en servicepunkt.

Den 10 november får lanthandeln i Blankaholm ny ägare. Lars Linné tar då över och tror att servicepunkten kommer att ha stor betydelse inför framtiden.

- Det är viktigt att värna om såväl de fast boende som turisterna, säger han. Jag hoppas kunna utveckla verksamheten ytterligare under nästa år.

Han berättar att mycket kommer att hända 2018. Han vill inte berätta allt, men tanken är att bland annat bygga om till en lanthandel i gammal stil med manuell försäljning över disk.

Vår tidning får säkert anledning att återkomma om detta längre fram.

Totebo och Hjorted

Handlarn i Totoebo och Hjorted är två skilda butiker, men de har samma ägare, Bertil Magnusson.

- Det är tufft att driva butik på landsbygden idag, säger han. Man balanserar hela tiden på gränsen. Vi har ju haft all möjlig service redan tidigare i Totebo, men servicepunkten gör det hela lättare.

- Att vi startade affären i Hjorted var oerhört positivt för oss. Här finns ett större kundunderlag.

Av tradition anordnar Bertil ett flertal aktiviteter i Totebo, men även Hjorted kan räkna med fler sådana framöver.

Blackstad och Odensvi

Tomas och Helena Sallermo driver affären med Tant Gul i Blackstad.

- Servicepunkten är ett bra komplement, säger Helena. Det har blivit ett mycket bättre och fördjupat samarbete med kommunen än tidigare. Som servicepunkt kan vi bistå med mycket, bland annat hjälper vi kommunen att dela ut halkskydd till äldre på vår ort.

För framtiden ser hon ingen större förändring. Butiken, cateringfirman och servicepunkten är delar som kompletterar varandra väl, menar Helena.

På Odensvi lanthandel säger Malin Lööw-Johansson att utan ersättningen för servicen skulle det vara svårt att driva affären vidare. Tack vare den har de kunnat öka bemanningen, vilket har varit behövligt då turisterna ökat de senaste åren.

- Jag är obotlig optimist, säger hon, jag tror på framtiden för såväl butiken som bygdegården, vandrarhemmet och campingen.

Edsbruk och Ukna

Curt Hellstrand på Coop Nära Edsbruk tycker att framtiden ser ljus ut.

- Fundamentet för butiken är de fast boende, säger han. Dessutom ökar turisterna stadigt år från år, vilket är positivt.

Den ekonomiska ersättningen för servicen är inte helt betydelselös. Även om vi inte har kafé här så har vi ändå blivit en samlingspunkt, menar han.

Torbjörn Larsson på ICA Nära Ukna har det emellertid kämpigare.

- Sedan skolan lades ner har folk flyttat från orten, säger han och fortsätter.

- Lediga hus blir sommarboende och det är ont om barnfamiljer här. Att bara leva på turister är omöjligt. Utan ersättningen för servicepunkten är det tveksamt om vi kunnat fortsätta, avslutar han.

Hasselö

Lina och Anneth Johansson, Hasselö Skärgårdsupplevelse, driver även Handelsboa som fungerar som seervicepunkt på ön.

- Hittills har vi haft trådlöst internet, säger Lina, men nästa år räknar vi med att ha fått såväl fiber som wifi.

- Vi lever ju på marginalen, så det är en trygghet med ersättningen vi får från kommunen. Det ger lite extra service åt såväl turister som boende här på ön, avslutar hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om