I sin ansökan lyfter arrangören fram en rad positiva effekter med evenemanget. De skriver bland annat att det är öppet för alla intresserade och lockar besökare från hela Sverige. Det skapar dessutom goda intäkter till Västerviks föreningsliv, och arbetstillfällen för ungdomar.
En vanlig spelare i evenemanget har i snitt med sig 1,5 personer per dag. SFO har 1 000 deltagare vilket då genererar minst 1 500 medföljande besökare varje dag, skriver de.
Siffrorna som tagits fram av HUI Research visar också att besökarna omsätter tusentals kronor varje dag. Det ger en total konsumtion på minst fyra miljoner kronor under speldagarna.
– Evenemanget har nu varit igång i sju år vilket skapat en omsättning för destinationen på minst 28 miljoner kronor. Det tycker vi är ett ansenligt bidrag från vår sida till Västervik.
Evenemanget drivs av ideellt arbete. Intäkt- och kostnadsbiten drar i princip jämna steg, enligt arrangören. Nu ansöker de om 200 000 kronor för att genomföra evenemanget 2017.
– Pengarna ska gå till markupplåtelse, toaletter, uppbyggnad av arenan och marknadsföring.
Eventuellt överskott investeras i spelplaner, läktare och eventmaterial.