I Lucernahamnen pågick ett intensivt lastande av timmer på torsdagsförmiddagen. 28 vagnar fylldes med timmer. Strax efter klockan 15 lämnade godståget Västerviks hamn och det kan vara det sista godståget från Västervik, eftersom det inte längre kommer att göras något tungt underhåll av järnvägsbanan framöver.
Under hösten kommer järnvägsbanan från Bjärka-Säby till Hjulsbro att byggas om.
- Det kommer att läggas makadamsliprar med helsvetsat skarvfritt spår, hela vägen mellan Bjärka-Säby och Hjulsbro. Det arbetet tar minst två månader och då kan inget godståg gå från Västervik till Linköping. Det är inte något alternativ att bara köra gods till Åtvidaberg, säger Herbert Paalberg, som är lokförare med 40 års erfarenhet av att köra tåg, nu arbetar han på Veolia.
Samtidigt som godstågen stannar i Västervik har ett tågåkeri i Gävle tagit över timmertransporterna från Västerviks hamn.
Underhålls bara för persontrafik
Järnvägen från Västervik kommer framöver inte att underhållas för godstrafik.
- Det är ett beslut taget om att det inte ska göras något tungt underhåll av Tjustbanan. Det ska endast göras lättare underhåll för persontrafik, säger Herbert Paalberg.
Kritiken att Tjustbanan inte är lämpad för godstrafik avfärdar Herbert Paalberg.
- Järnvägen här är byggd för att klara det axeltrycket. Från början byggdes smalspårsjärnvägen för godstrafik, persontrafiken kom på köpet, kan man säga, säger Herbert Paalberg.
Sista godståget från hamnen?
Under torsdagen lämnade ett av de tyngsta och längsta godstågen någonsin i Västervik Västerviks hamn. 28 vagnar med timmer som transporterades till Hestra i Gislaveds kommun, det kan vara det sista godståget som lämnar Västervik.
Rolf Sand körde det 28 vagnar långa tåget från Västervik i torsdags.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!